W tym artykule poruszamy:
Czym jest Google AI Overviews?

AI Overviews czyli przegląd od Google jest modułem wyszukiwarki Google prezentującym generowane przez AI odpowiedzi na stawiane pytania. AI Overviews rozwija się systematycznie na polskim rynku internetowym od maja 2025 roku, aktualnie odpowiadając na ponad 30% wszystkich zapytań generowanych w polskiej wersji wyszukiwarki Google.
Poprzednikiem AI Overviews był Quick Answer, szybka odpowiedź powyżej wyników wyszukiwania. Oba te moduły, choć zbliżone wizualnie różnią się zasadniczo w generowaniu odpowiedzi. Quick answer przeszukiwało strony internetowe zazwyczaj z TOP20 wyników wyszukiwania, a następnie wyświetlało cytat z jednej ze stron. AIO przeszukuje w pełni zasoby internetu i udziela spersonalizowanej odpowiedzi dla każdego użytkownika, wzbogacając tą odpowiedź o linki do źródeł w indeksie Google. Wybranie na źródło informacji jest niezależne od zajmowanej przez stronę pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak zbudować widoczność w Google AI Overviews?
Roboty Google nie działają po omacku i doskonale wiedzą, jakich treści i źródeł oczekują przy budowie podsumowań AI Overviews. Liczy się dbałość o jakość i szczegóły. Stosując się do kilku prostych zasad przy tworzeniu treści przybliżamy się do wyświetlenia strony w Przeglądzie od AI.
Checklista budowy widoczności w AIO:
- Twórz treści zgodne z najnowszymi algorytmami
- Twórz wysokiej jakości treści odpowiadające na pytania użytkowników
- Stosuj na stronie dane strukturalne, wyszukiwarki lubią wiedzieć co czytają
- Nie zapominaj o technical SEO i szybkości strony
- Śledź zmiany widoczności AI w narzędziach analitycznych
- Aktualizuj strategię SEO wraz ze zmianą oczekiwań AI
Działania prowadzone na stronie są niezbędne dla zbudowania widoczności w AI Overviews. Strona z niskiej jakości treściami nie znajdzie się w podsumowaniu, ponieważ Google nie będzie w stanie pozyskać ze strony wartościowych informacji.
Równie istotne jak zadbanie o jakość treści na stronie, jest dbanie o wizerunek i wiarygodność strony. Wyszukiwarka Google dba o zadowolenie swoich użytkowników. Informacje, które otrzymują mają być nie tylko rzetelne, ale i pochodzić z wiarygodnych źródeł.
Strona internetowa może posiadać najlepsze odpowiedzi na każde pytanie, ale nie stanie się automatycznie źródłem dla AI Overviews. Kluczowa jest możliwość potwierdzenia jej wiarygodności w zewnętrznych źródłach. Jeśli informacje o stronie i firmie nie są dostępne w internecie, albo co gorsza, są to informacje negatywne, to Google nie ma powodów żeby prezentować informacje z tej strony w podsumowaniu AI Overviews.
Praktyczne kierunki rozwoju strategii AI SEO
Wyszukiwarka Google jest zmieniającym się środowiskiem reklamowym i informacyjnym. Wdrożenie rozwiązań AI stanowi największy skok merytoryczny od 2013 roku i wdrożenia algorytmu rozpoznającego kontekst zadawanych pytań (Hummingbird). Wykonujemy właśnie kolejny skok w przyszłość i nie możemy do zachodzących zmian podchodzić jak do kolejnej aktualizacji algorytmu, po której opadnie kurz a SEO będzie się toczyło jak dawniej.
Synergia między tradycyjnym SEO a AIO
AIO oraz SEO nie istnieją w próżni i nie można promować widoczności strony z pominięciem jednego z tych kanałów.
SEO jest tradycyjną budową widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki systematycznie prowadzonym działaniom i skutecznej strategii strona może osiągnąć TOP10 wyników wyszukiwania dostarczając na stronę bezpłatny rych organiczny.
Wprowadzenie AIO spowodowało odpływ części użytkowników głównie z zapytań informacyjnych oraz DIY ze stron internetowych w TOP10 na rzecz wykorzystania odpowiedzi generowanej automatycznie przez AI.
Nie oznacza to, że ruch ten jest bezpowrotnie utracony, ani tym bardziej nie jest to ogłoszenie śmierci SEO. Odpowiedzi generowane przez AI charakteryzują się wyższym poziomem zaufania niż organiczne wyniki wyszukiwania. Pojawienie się strony jako źródło informacji w AIO daje potencjał do generowania konwersji od zdecydowanych użytkowników.
W DNS Group prowadzimy strategię pozycjonowania organicznego uwzględniającą budowę widoczności w AIO oraz Chatbotach AI. Zapytaj o ofertę!
Co oznacza AI SEO dla marketerów i copywriterów
AI SEO czyli pozycjonowanie stron dla organicznych wyników wyszukiwania oraz odpowiedzi generowanych przez narzędzia AI wymaga szerszego spojrzenia na proces reklamy strony internetowej.
Strategia działania, która ma uwzględniać wyświetlanie w Przeglądzie od AI, musi uwzględniać działania off-site SEO, skupiające się nie tylko na docieralności użytkowników do strony, ale również na budowie rozpoznawalności i wiarygodności strony w obiektywnych źródłach informacji. Nie tylko źródłach sponsorowanych. Stanowi to szerszy niż tradycyjnie zakres działań, do którego należy dostosować zarówno procesy, jak i budżety reklamowe.
Specjaliści SEO, którzy w obliczu zachodzących w przeglądarce zmian nie dostosowują swoich strategii, obniżają szanse stron na wygenerowanie ruchu sprzedażowego.
Wyślij do nas strategię pozycjonowania Twojej strony. Sprawdzimy czy jest dostosowana do budowania widoczności w AI!
Rekomendacje Google dotyczące generowania treści jasno wskazują wartości, jakie mają nieść ze sobą publikowane na stronach treści. Muszą one:
- Być wiarygodne,
- Wnosić nową wiedzę dla użytkowników,
- Być pisane z myślą o użytkownikach, nie robotach wyszukiwarek,
- Wyczerpująco odpowiadać na zadany im temat.
Treści generowane przez AI nie spełniają powyższych wymogów. Dla copywriterów istotne jest natomiast, aby opierać się o źródłach i przedstawiać rzetelne i syntetyczne informacje w pisanym tekście.
Jakość znaczy więcej niż ilość, a ściana tekstu nie gwarantuje już sukcesu!
Promowanie firmy w środowisku AI moda czy konieczność?
Wyszukiwarka Google pozostaje kluczowym kanałem komunikacji biznesowej w internecie dostarczając bezpłatny ruch na miliony stron internetowych. Odpowiedzi generowane przez AI stanowią jednak integralną część środowiska internetowego i podobnie jak Social Media nie mogą być pomijane w procesie reklamowym. Niezależnie od dalszego rozwoju chatbotów oraz rozbudowy funkcjonalności AI Overviews i AI Mode na poziomie wyszukiwarki Google porzucenie jednego z kanałów powoduje bezpowrotną utratę Klientów.
Zalecamy wdrożenie działań mających na celu budowę widoczności w AI Overviews, niezależnie od znaczenia jakie moduł ten osiągnie po pełnym wdrożeniu go i zintegrowaniu ze wszystkimi usługami Google.