CMS – czym jest?

CMS to skrót od Content Management System, czyli inaczej System Zarządzania Treścią. Jego celem jest pomaganie użytkownikom w tworzeniu, zarządzaniu, publikowaniu i modyfikowaniu zawartości na stronie internetowej bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy programistycznej (oczywiście umiejętności z tego zakresu nawet podczas korzystania z CMS-a się przydają).

Korzystając z tego rozwiązania, nie musisz zatem tworzyć strony internetowej, pisząc jej kod od zera, czy też budować swoje własne środowisko, w którym będziesz mógł wygodnie zarządzać witryną.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że istnieją rozwiązania CMS, które nie są tworzone z myślą o stronach internetowych. Ich celem jest np. wspomaganie firm w zarządzaniu dokumentami i wszystkimi innymi treściami, jakie gromadzą. Jednak w tym artykule nie będziemy się na nich skupiać.

Oprócz pojęcia CMS, czyli Content Management System, można spotkać się z następującymi terminami:

  • Web CMS
  • Web Content Management System
  • CMS Platform (platforma CMS)
  • Rozwiązania CMS
  • Content Management Platform (platforma do zarządzania treścią)
  • System CMS (jest to jednak nieprawidłowa forma, która tworzy „masło maślane”)

Skoro mamy podstawy za sobą, omówmy sobie, dlaczego warto korzystać z tego typu rozwiązań.

System Zarządzania Treścią – jakie daje korzyści?

W przeszłości większość stron internetowych była statyczna. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian wymagało bezpośredniego ingerowania w kod, do czego potrzebne były odpowiednie umiejętności, jak i zwykle zajmowało dużo czasu. Sprawiało to problemy zwłaszcza w przypadku stron, które aktualizowano regularnie – np. blogi i portale informacyjne.

W tym celu zaczęto wprowadzać Systemy Zarządzania Treścią. Główne korzyści, jakie dają, to:

  • Tworzenie, edytowanie, dodawanie i usuwanie treści na stronie internetowej bez konieczności posiadania specjalistycznych umiejętności.
  • Możliwość wprowadzania zmian na stronie przez kilka osób jednocześnie.
  • Mniejsze obciążenie pracą nad kwestiami technicznymi. Właściciel nie musi skupiać się nad takimi zagadnieniami jak implementowanie funkcjonalności do prowadzenia bloga, sekcji komentarzy, wewnętrznej wyszukiwarki itp. W wielu przypadkach są one już domyślnie zainstalowane na platformie lub można pobrać ich gotowe darmowe albo płatne odpowiedniki.

CMS – jakimi cechami powinien się odznaczać?

Choć każdy CMS nieco różni się zastosowaniem i funkcjami, to jednak większość z nich powinno posiadać pewne elementy wspólne. Przyjrzyjmy się im bliżej:

1. Przystępny edytor treści

Twoja firma zawsze powinna być w stanie jak najszybciej opublikować wpis na blogu czy inną informację. Najlepsze CMS-y działają według metody WYSIWYG (what you see is what you get). Oznacza to, że podczas tworzenia i edytowania treści za pomocą wbudowanego narzędzia od razu masz podgląd tego, jakie efekty dadzą wprowadzone zmiany.

2. Łatwość i elastyczność w dostosowywaniu designu

Wiele rozwiązań CMS wyposażonych jest w gotowe szablony, z których możesz stworzyć swoją witrynę internetową. Są one przydatne, jednak mają oczywiście swoje ograniczenia. Dobrze jest zatem, jeśli System Zarządzania Treścią nie ogranicza możliwości ingerowania w backend.

3. Funkcje zarządzania użytkownikami

W przypadku dużych stron internetowych zapewne więcej osób będzie zajmowało się ingerowaniem w jej zawartość. W takiej sytuacji dobrze jest, gdy CMS pozwala przydzielać odpowiednim użytkownikom dostęp do wybranych narzędzi, jak i nadawać uprawnienia.

4. Integracje

Nawet jeśli dany CMS nie ma wbudowanych pewnych potrzebnych Ci funkcji, nie musi to stanowić bariery. Popularniejsze platformy posiadają liczne zewnętrzne rozwiązania (płatne lub darmowe), wśród których zapewne znajdziesz to, czego potrzebujesz.

5. Wsparcie

Choć rozwiązania CMS znacznie ułatwiają życie, nie oznacza to, że podczas korzystania z nich nie napotkasz problemów. Dobrze jest zatem, jeśli wokół danego Systemu Zarządzania Treścią wytworzyła się aktywna grupa użytkowników, która służy sobie nawzajem pomocą. Bogata dokumentacja techniczna od producenta także jest jak najbardziej pożądana.

Najpopularniejsze Systemy Zarządzania Treścią

Serwis BuiltWith dostarcza bogatych danych na temat popularności rozwiązań CMS. W skali świata kształtują się one następująco:

W Polsce z kolei wygląda to tak:

Przyjrzyjmy się bliżej 3 systemom, które pokazują się w owych zestawieniach:

WordPress

WordPress to bezdyskusyjnie najpopularniejszy System Zarządzania Treścią. Powstał w 2003 roku. To właśnie on zrewolucjonizował proces tworzenia i zarządzania stronami internetowymi. Choć początkowo stworzono go z myślą o blogach, to jednak zyskał zastosowanie także w przypadku sklepów internetowych, jak i stron firmowych.

Joomla

Ten System Zarządzania Treścią powstał w 2005 roku. Jest nieco trudniejszy w obsłudze niż WordPress, jednak posiada bardziej rozbudowane funkcjonalności. Z tego powodu świetnie nadaje się do obsługi praktycznie każdego rodzaju strony internetowej.

Drupal

Omawiany CMS swoją premierę miał w 2000 roku. W porównaniu do dwóch poprzednich jest najbardziej rozbudowany, jednak trudniejszy w obsłudze. Wykorzystywany jest on przez duże sklepy internetowe, banki oraz inne serwisy, które stawiają na bezpieczeństwo.

Podsumowanie

CMS to świetne narzędzie, które pomoże Ci stworzyć i zarządzać swoją stroną internetową. W wielu przypadkach WordPress będzie optymalnym wyborem. Jeśli interesuje Cię strona wykonana właśnie za pomocą tego Systemu Zarządzania Treścią, skontaktuj się z nami.

Udostępnij:

Bartłomiej Szczęśniak