Gwiazdki Google – skąd się biorą oceny w wynikach wyszukiwania

Gwiazdki Google – skąd się biorą oceny w wynikach wyszukiwania

12 listopada 2021 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 3 min.

Opinie klientów to jeden z kluczowych elementów, który wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych. W jaki zatem sposób niektóre wyniki wyszukiwania są wzbogacone gwiazdkami reprezentującymi oceny użytkowników? Tego dowiesz się w tym artykule.

Gwiazdki Google – czym są?

Tzw. star rating jest tworzony przez Google na podstawie recenzji użytkowników pochodzących z różnych źródeł. Same oceny są przyznawane w skali od 1 do 5 gwiazdek.

Tego typu oceny w SERP zwykle są stosowane w przypadku firm, produktów, utworów (np. filmy i piosenki), czy artykułów blogowych. Wszystko zależy od prawidłowej implementacji funkcji oceniania danej zawartości, o czym więcej poniżej.

Gwiadki Google

Ocena gwiazdkowa przykładowego produktu

Gwiadki Google

Sekcja z wyników wyszukiwania, która zawiera zgrupowane i zsumowane recenzje użytkowników – na ich podstawie wystawiana jest ostateczna ocena gwiazdkowa

Przez długi czas gwiazdki w Google mogły pojawiać się jedynie, gdy z danym podmiotem było powiązanych minimum od 3 do 5 recenzji. Obecnie ten próg został zmniejszony do 2.

Samym gwiazdkom zwykle towarzyszy też średnia ocena wyrażona w skali od 1 do 5 z jednym miejscem po przecinku. Obliczana jest ona na podstawie średniej arytmetycznej wystawionych recenzji. Jeśli zatem większość użytkowników wystawiła 5 gwiazdek, ale znalazło się też kilka 4-gwiazdkowych, to główna ocena będzie znajdować się w okolicach 4,7-4,9.

Warto też pamiętać, że zaktualizowanie oceny liczbowej wynosi czasami nawet 2 tygodnie. To właśnie z tego powodu Google może pokazywać wartość np. 4,8, podczas gdy wszystkie recenzje zostały wystawione na 5 gwiazdek.

Star rating – jak go dodać?

Gdy prowadzisz sklep internetowy, który pozwala wystawiać oceny, Google może automatycznie pokazywać oceny gwiazdkowe w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak chcesz mieć nad nimi kontrolę oraz zwiększyć szansę na ich pojawienie się, wykorzystaj dane strukturalne a dokładnie Product schema.

Dzięki danym strukturalnym Google jest w stanie tworzyć fragmenty rozszerzone, które zawierają w sobie dane kontekstowe jak cena, waga, dostępność czy właśnie oceny użytkowników.

W przypadku reklam produktowych (Google Zakupy) star rating będzie pokazywać się jedynie wtedy, gdy bierzesz udział w programie Oceny produktów, co jest płatne. Oprócz tego musisz spełnić kilka wymagań dotyczących minimalnej liczby ocen danego produktu, regularnego aktualizowania otrzymanych opinii, czy ogólnej jakości plików danych.

Gwiazdki w Google – podsumowanie

Dodanie ocen gwiazdkowych w wynikach wyszukiwania to świetny sposób na wyróżnienie swojej oferty i zasygnalizowanie tzw. dowodu społecznego, który pomaga budować zaufanie u potencjalnych klientów. Postaraj się je zatem zaimplementować, jednak pamiętaj, aby zrobić to w odpowiedni sposób, gdyż błędna integracja może doprowadzić do problemów ze strony Google.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!