Jak wygląda pozycjonowanie (SEO) w Chinach? – Baidu

Jak wygląda pozycjonowanie (SEO) w Chinach? – Baidu

19 stycznia 2022 Autor: DNS Group Czas czytania: 5 min.

Serwis Baidu.com w przeciągu kilku lat stał się liderem na rynku wyszukiwarek w Państwie Środka – głównie za sprawa wycofania się Google w 2010 roku. 

Porzucenie wyszukiwarki Google w kontynentalnych Chinach poprzedzały liczne kontrowersje związane z cenzurą, cyberataki oraz zablokowanie usługi przez chiński rząd. 

baidu-udzial-na-rynku-2021

W grudniu 2021 roku ponad 85% wyszukiwań w państwie środka miało miejsce w wyszukiwarce Baidu.

Czym jest Baidu?

Baidu jest chińską firmą technologiczną specjalizująca się w usługach cyfrowych, marketingu internetowym oraz rozwoju sztucznej inteligencji (AI), na zachodzie Baidu głównie kojarzona jest ze swoją wyszukiwarką.

Jak działa Baidu?

Baidu czyli chiński odpowiednik Google nie ogranicza się do prowadzenia wyszukiwarki internetowej oraz katalogowania internetu.

Podobnie jak amerykańscy giganci tacy jak Microsoft, Yahoo czy Google Baidu oferuję zróżnicowane portfolio usług internetowych.

Najpopularniejsze usługi Baidu:

  • Baidu Maps – Wyszukiwarka adresów, tras i lokalnych firm.
  • Baidu Wangpan – Usługa hostingu plików w chmurze.
  • Baidu Tieba – Jeden z najwiekszych serwisów społecznościowy w Chinach.
  • Baidu Wenku – Serwis hostingowy.
  • Baidu Baike (tzw. Baidupedia) – Encyklopedia internetowa wzorowana na Wikipedii.
  • Baidu Knows  (Zhidao) – Serwis typu Q&A (pytanie-odpowiedź).
  • Baidu Patents – Chińska wyszukiwarka patentowa.
  • Baidu News – Początkowo był to Agregator wiadomości, obecnie pełni rolę pełnoprawnego serwisu informacyjnego.
  • Baidu Fanyi (Baidu Translate) – Odpowiednik znanego nam wszystkim tłumacza Google.
baidu-mapy

Licencja na pozycjonowanie

Chcąc pozycjonować stronę w Chinach niezbędny jest zakup licencji Internet Content Publishing (ICP) “备案” lub Business License  “营业执照” – jest to pozwolenie rządu Chińskiego na działanie strony internetowej w Chinach.

W przypadku pozycjonowania na rynkach takich jak Tajwan, Makau lub Hongkongu, ten punkt możemy ominąć, ponieważ większość użytkowników korzysta tam z popularnych przeglądarek – Google, Bing czy też Yahoo.

Treści w języku Chińskim to podstawa!

Pozycjonowana witryna powinna być w języku Chińskim Uproszczonym (zh-cn), żeby osiągnąć wysokie pozycje. Witryny obcojęzyczne nie są indeksowane zbyt dobrze w wyszukiwarce Baidu, podobnie jak strony w dialektach języka chińskiego.

Standardowy język chiński łączy mieszkańców azji południowo-wschodniej umożliwiając im sprawną komunikację nie tylko w biznesie! Ponad 1,2 miliardom ludzi korzysta z chińskiego, co czyni go najpopularniejszym językiem na świecie oraz standardem komunikacji w tej części świata.

Pozycjonowanie organiczne w Baidu SEO – Fresh content to podstawa!

Algorytmy wyszukiwarki Baidu kładą bardzo duży nacisk na aktualizację treści na stronie, aby strona pozycjonowana w Baidu osiągała wysokie pozycję, nasz content powinien być przede wszystkim aktualny. 

Strona statyczna może nie być najlepszym rozwiązaniem i należy myśleć o regularnych nakładach na świeży content oraz działania SEO. 

Weryfikacja treści przed publikacją to skuteczny sposób na uniknięcie cenzury

Treści publikowane zarówno w Baidu, jak i chińskim internecie nieodłącznie związane są z Partią Komunistyczną i jej interesami. Podlegają ciągłemu nadzorowi, weryfikacji i cenzurze.

Przed publikacją należy zastanowić się czy treści które publikujemy nie poruszają wrażliwych tematów podlegających cenzurze. 

Niewielka pomyłka może kosztować nas utratę licencji.

Dlaczego warto pozycjonować się w Chinach?

Chiński internet rozwija się w zawrotnym tempie! 

“W lipcu 2021 odnotowano w kraju aż 1,01 mld użytkowników sieci. To o 8 proc. więcej w porównaniu do tego samego miesiąca z 2020 r…”

Centrum Informacji Chińskiej Sieci Internetowej.

Pomimo trudności jakich nastręcza nam dodanie witryny do Baidu, należy pamiętać że jest to błyskawicznie rozwijający się rynek 2 miliardów potencjalnych klientów.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

DNS Group

Autor artykułu:

DNS Group

Autor artykułu:

Zapisz się do newslettera!