Pozycjonowanie lokalne – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Pozycjonowanie lokalne – wszystko, co powinieneś wiedzieć

17 stycznia 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 14 min.

Ważną częścią budowania każdego biznesu jest skuteczna promocja. W końcu, nawet jeśli masz do zaoferowania świetne produkty i usługi, jakoś inni muszą się o tym dowiedzieć. W przypadku niektórych firm szczególne znaczenie ma reklamowanie się w swojej lokalnej okolicy.

Właśnie w takim przypadku może pomóc pozycjonowanie lokalne. W tym artykule dowiesz się zatem, czym jest lokalne SEO, jak przebiega i dlaczego warto z niego skorzystać.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie strony (SEO – Search Engine Optimization) firmowej odnosi się do procesu takiego dostosowywania witryny pod wyszukiwarki internetowe (domyślnie Google), aby była ona w stanie zajmować jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Sama strona może być widoczna na różne zapytania. Jeśli chodzi o lokalne SEO, to, jak sama nazwa wskazuje, optymalizacja jest przeprowadzana z myślą o frazach lokalnych powiązanych z określoną lokalizacją geograficzną (np. wykończenia mieszkań Radom).

SEO lokalne ma szczególne znaczenie w przypadku biznesów usługowych. Podczas gdy w wiele produktów (nawet codziennego użytku jak jedzenie) można zaopatrzyć się przez Internet i poczekać na dostawę, tak w przypadku mechanika samochodowego raczej zależy nam na warsztacie, który znajduje się w pobliżu.

Jak przebiega pozycjonowanie lokalne?

Zanim przejdziemy do konkretnych działań, jakie są podejmowane w przypadku optymalizacji strony internetowej w kontekście lokalnym, przybliżmy sobie najważniejsze czynniki rankingowe.

W kontekście lokalnego SEO duże znaczenie ma tzw. Local Pack, czyli lista 3 lokalizacji, które pojawiają się w odpowiedzi na dane zapytanie lokalne:

Firma Moz przeprowadziła dokładną analizę, dzięki której z dużą dokładnością można ustalić, co i w jakim stopniu wpływa na widoczność w przypadku owego segmentu:

  • Google Moja Firma (odległość, kategorie, słowo kluczowe w nazwie firmy itp.) – 25,12%
  • Linki (anchor text linków przychodzących, autorytet domeny linkującej, ilość linkujących domen itp.) – 16,54%
  • Recenzje (ilość recenzji, tempo gromadzenia się recenzji, różnorodność recenzji itp.) – 15,44%
  • Czynniki On-Page (linkowanie NAP, słowa kluczowe w tytułach, autorytet domeny itp.) – 13,82%
  • Cytowania (spójność treści zawartych w katalogach firm/agregatorach NAP, ilość cytowań itp.) – 10,82%
  • Sygnały behawioralne (click-through rate, kontakty telefoniczne wygenerowane na mobile itp.) – 9,56%
  • Personalizacja5,88%
  • Media społecznościowe (sygnały z Facebooka, Twittera itp.) – 2,82%

Jak więc widać, w grę wchodzi wiele czynników. W pozycjonowaniu lokalnym stron wykonuje się dlatego następujące czynności, aby uwzględnić owe kwestie:

1. Pozycjonowanie na długi ogon

Frazy na długi ogon (long tail) to takie, które składają się z 3 lub więcej słów. Z racji swojego rozbudowania ich cechą charakterystyczną jest to, że mają precyzyjnie określoną intencję zakupową. Oprócz tego tak się składa, że lokalne zapytania zwykle są właśnie nieco dłuższe.

Wszystko przez to, że w przypadku takich zapytań pojawiają się dodatkowe słowa w postaci nazwy lokalizacji lub członów „w pobliżu” lub „niedaleko mnie”, które zwiększają ich długość. Z tego powodu pozycjonowanie na frazy lokalne powinno uwzględniać long tail.

2. Urządzenia mobilne i zapytania głosowe

W przypadku zapytań lokalnych często korzystamy z urządzeń mobilnych. To właśnie one pozwalają nam szybko wyszukać np. restaurację, która znajduje się w pobliżu. Warto dlatego optymalizować swoją stronę tak, aby dobrze działała na telefonach.

Jeśli mowa o urządzeniach przenośnych, to w ich przypadku rosnącą popularnością cieszą się zapytania głosowe. Zwykle są one dłuższe od tych wpisywanych normalnie. Z tego powodu stosowanie się do wcześniejszej rady dotyczącej pozycjonowania na długi ogon bardzo pomoże w tym aspekcie.

3. Wizytówka Google Moja Firma

Google Moja Firma to według wcześniej przytoczonych danych najważniejszy element w przypadku pozycjonowania lokalnego w Google. To właśnie ten profil gromadzi w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat firmy oraz ułatwia z nią kontakt.

Z tego powodu w skład optymalizacji tego profilu powinny wchodzić takie elementy jak:

  • Zdjęcia prezentujące budynek firmy oraz zespół pracowników
  • Lokalizacja z opcjonalnymi instrukcjami dojazdu
  • Podstawowe dane kontaktowe
  • Opis oferowanych produktów/usług
  • Sekcja z recenzjami, na które firma aktywnie reaguje

W pozycjonowaniu lokalnym duże znaczenie ma także inny czynnik, któremu warto szczególnie się przyjrzeć.

Pozycjonowanie lokalne NAP – czym jest?

NAP to skrót od Name, Address, Phone Number (imię i nazwisko właściciela firmy/nazwa firmy, adres, numer telefonu). Są to podstawowe dane, które pozwalają zidentyfikować przedsiębiorstwo i znaleźć je lokalnie – można to traktować jako wizytówkę.

Pewną formą (bardzo rozbudowaną) NAP jest zatem profil Google Moja Firma, choć w kontekście pozycjonowania lokalnego firmy to zupełnie osobna kategoria, której należy poświęcić szczególną uwagę.

Pozycjonowanie lokalne NAP polega na dodawaniu profilów firmy w takie miejsca jak:

  • Media społecznościowe
  • Strony z ofertami pracy
  • Katalogi firm
  • Branżowe katalogi firm
  • Tematyczne portale branżowe
  • Lokalne, oficjalne strony miast, powiatów, województw itp.

O czym warto pamiętać podczas korzystania z tej metody? W pierwszej kolejności upewnij się, że wszelkie dane firmowe są aktualne. Na pewno nie chciałbyś, aby po utworzeniu wielu wizytówek okazało się, że trzeba je poprawiać.

Ilość wpisów typu NAP wpływa na to, jak dobrze widoczna będzie strona firmowa w Google. Jednak aby osiągnąć efekty, nie możesz zapominać o spójności. Zadbaj dlatego o ujednolicenie danych.

Czy chcesz, aby w nazwie przedsiębiorstwa znajdował się jedynie skrót formy prawnej (np. S.K.A.), czy jego rozwinięcie (spółka komandytowo-akcyjna)? Jaki format zapisu numeru telefonu przyjmiesz? Ze zwykłymi odstępami co 3 cyfry (np. 111 222 333), czy z dywizami (111-222-333)? Choć są to detale, to powinieneś jednak o nich pamiętać, aby pozycjonowanie firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania odbywało się maksymalnie sprawnie.

Jeśli zamierzasz korzystać z katalogów firm, to publikuj wpisy NAP tylko na tych, które odznaczają się wysoką jakością. W przeciwnym razie mogą one wręcz zaszkodzić pozycjonowaniu lokalnemu. Uważnie czytaj też regulamin – być może dodanie wpisu jest darmowe, jednak po jakimś czasie serwis zacznie pobierać opłaty.

Personalizacja wyników Google a lokalne SEO

Personalizacja w SEO odnosi się do procesów, które sprawiają, że wyniki wyszukiwania uwzględniają konkretną sytuację i potrzeby danej osoby, gdy udzielają odpowiedzi na zadane pytanie. Tak się składa, że czynnik ten jest integralną częścią lokalnego pozycjonowania stron w Google.

Choć na personalizację w Google wpływają takie elementy jak historia wyszukiwania, historia przeglądania, media społecznościowe i wykorzystywane urządzenie, to lokalizacja ma kluczowe znaczenie. Jak podaje Danny Sullivan:

Personalizacja wyników jest bardzo niewielka. Większość osób szukających w tym samym języku i w tej samej lokalizacji zobaczy w dużej mierze te same rzeczy. Lokalizacja i język mają o wiele większy wpływ na to, dlaczego wyniki się różnią.

W przypadku SEO i lokalnych wyników wyszukiwania powinieneś dlatego skupić się przede wszystkim na optymalizacji swojej strony pod zapytania z tego typu intencją. Pamiętaj, że wyszukiwarka ma wgląd w położenie użytkowników nawet wtedy, gdy nie są zalogowani na swoje konta Google.

Lokalne frazy kluczowe powinny być zatem priorytetem, jeśli zależy Ci na personalizacji wyników wyszukiwania pod zapytania odbiorców.

Zalety pozycjonowania lokalnego

Oto kilka powodów, dla których warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne:

1. Jakościowy ruch

Generowanie leadów w Google powinno odbywać się w przemyślany sposób. Choć domyślne działania SEO potrafią przynieść wiele korzyści, to jednak często mogą one generować wizyty od osób, które nie są raczej zainteresowane Twoimi usługami lub nie mogą z nich skorzystać, gdyż mieszkają za daleko. Oprócz tego, jeśli chcesz być widoczny w skali globalnej, to rywalizujesz ze znacznie większą ilością konkurentów.

W przypadku pozycjonowania lokalnego w Google Twoje działania będą bardziej skuteczne, gdyż skupią się one wtedy na rejonie, którym jesteś najbardziej zainteresowany. Oprócz tego zawęzisz ilość konkurentów, co pomoże Ci wygrać w wyścigu po wysokie pozycje.

2. Lojalni klienci

Wiele osób lubi wspierać lokalne firmy, aby umacniać w ten sposób społeczność, w której mieszkają. Gdy inwestujesz w działania SEO, które są skierowane do tego typu klientów, będziesz w stanie zbudować lojalną grupę kupujących.

3. Lepsze konwersje

Czy tanie pozycjonowanie stron może mieć sens? Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do omawianego procesu. Koszty takich działań możesz znacznie obniżyć, jeśli inwestujesz w metody, które po prostu same z siebie są skuteczniejsze.

Właśnie tak jest w przypadku pozycjonowania lokalnego. Jak podaje Google, 76% osób po wprowadzeniu zapytania lokalnego na urządzeniu przenośnym jeszcze tego samego dnia odwiedzi daną placówkę. 28% z tych zapytań przełoży się na sprzedaż.

Są to bardzo atrakcyjne liczby, których nie można ignorować. Inwestuj dlatego w lokalne SEO, aby osiągnąć świetne efekty. Takie podejście to też jeden z nielicznych skutecznych sposobów na szybkie pozycjonowanie stron, gdyż w ten sposób koncentrujesz swoje działania w pełni na tym, co może przynieść korzyści w stosunkowo krótkim czasie.

4. Długoterminowe efekty

Jedną z głównych zalet lokalnego SEO jest to, że daje długoterminowe korzyści. Oczywiście na początek trzeba poświęcić nieco środków, aby zobaczyć oraz utrzymać pierwsze efekty. Gdy już jednak się one pojawią, pozostaną na długi czas.

Pozycjonowanie lokalne stron – podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne to gałąź SEO, której nie można zignorować. Dzięki takim działaniom Twoja firma stanie się rozpoznawalna w rejonie, w którym działa. W ten sposób pozyskasz regularnych i wiernych klientów.

Same czynności związane z lokalnym SEO nie są też trudne do zrealizowania – wpisy NAP, profil w Google Moja Firma, lokalne frazy kluczowe itp. Wszystko to pomoże Ci uzyskać efekty, które będą długoterminowe. Postaraj się zatem zainwestować czas i środki w lokalne pozycjonowanie strony.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!