Media plan – czym jest i jak się go przygotowuje

Media plan – czym jest i jak się go przygotowuje

26 listopada 2021 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 4 min.

Organizowanie działań marketingowych to złożony proces, który obejmuje wiele etapów. Jednym z nich jest media plan. W tym artykule dowiesz się więcej na temat tego, czym on jest i jak go przygotować.

Media plan – czym jest?

Media plan to kluczowy element tworzenia strategii marketingowej. Jego celem jest określenie najlepszej kombinacji mediów (czyli platform i metod docierania do docelowej grupy), aby osiągnąć cele dotyczące sprzedaży i budowania marki.

W procesie przygotowywania strategii mediowej należy znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Do jak dużej grupy można dotrzeć dzięki wybranym typom mediów?
  • Na których mediach umieszczać reklamy i ile środków w nie inwestować?
  • Jak często reklamy powinny być publikowane?

Media plan kampanii reklamowej obejmuje zatem formułowanie strategii, ocenę jej skuteczności i optymalizowanie rezultatów. Kolejnym etapem jest tzw. media buying, którego celem jest już wprowadzenie takich planów w praktyce poprzez skoordynowany i maksymalnie opłacalny zakup wybranych mediów reklamowych.

Stworzenie media planu to złożony proces, dlatego zwykle zadaniem tym zajmuje się agencja marketingowa.

Media plan kampanii marketingowej – jak się go przygotowuje?

Oto kilka kwestii, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia strategii mediowej:

1. Cele

Cele powinny być konkretne. Ogólne „zwiększenie zysków” nie pomaga w planowaniu działań. Warto na tym etapie ustalić zatem, czy w grę wchodzi także budowanie reputacji marki i lepsza sprzedaż wybranych produktów oraz usług. Poszczególne media mogą lepiej lub gorzej sprawdzać się w tego typu dążeniach, dlatego dobre zaplanowanie tego, co chce się osiągnąć, bardzo pomoże.

2. Grupa docelowa

Kluczowym elementem współczesnego marketingu jest tworzenie świetnego doświadczenia klienta. Oznacza to, że opracowywanie komunikatów marketingowych i wybieranie miejsca ich publikacji wymaga skupienia się na konkretnych potrzebach odbiorców, których to w pierwszej kolejności trzeba dobrze poznać.

3. Zasięg i częstotliwość

Komunikaty marketingowe powinny być odpowiednio zorganizowane. Zazwyczaj można je przygotować według następujących schematów:

  • Ciągłe – w przypadku takiego podejścia reklamy będą emitowane w stałym harmonogramie (np. dwa razy na tydzień).
  • Naprzemienne – w strategii tej mają miejsce naprzemienne okresy emitowania reklam w wybranym kanale, po których następują przerwy. Podejście to działa dobrze w przypadku produktów sezonowych lub dla tych z mniejszym budżetem.
  • Nasilające – metoda ta jest połączeniem dwóch poprzednich strategii. Kampanie takie obejmują regularne reklamy o małym zakresie, które są także wspomagane tymi krótkoterminowymi o większej intensywności, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Media plan – podsumowanie

Dobrze przygotowana strategia mediowa może bardzo pomóc w zaplanowaniu działań marketingowych. W ten sposób na pewno zwiększysz ich skuteczność oraz zoptymalizujesz budżet.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!