Pozycjonowanie w Mapach Google 2024

Pozycjonowanie w Mapach Google 2024

10 kwietnia 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 12 min.

Walka o klientów w internecie przeniosła się z organicznych wyników wyszukiwania oraz reklam płatnych Google Ads na kolejny poziom. Aktualnie tysiące firm walczy o wyprzedzenie swojej konkurencji w Mapach Google. Są różne teorie i domowe sposoby na pozycjonowanie w Mapach Google. Wiele z nich obrosło już legendą. Bazując na dokumentacji dostarczonej przez firmę Google, przedstawię Wam skuteczne sposoby na pozycjonowanie w Mapach Google w 2024 roku.

Czym są Google Maps i Google Business

  • Google Maps jest usługą znaną wszystkim użytkownikom Google oraz właścicielom telefonów z systemem Android. Usługa Google Maps została uruchomiona w 2005 roku, a jej celem było dostarczenie użytkownikom Google narzędzia do wyznaczania tras oraz nawigacji w czasie rzeczywistym z dowolnie wybranego miejsca na świecie, do miejsca docelowego. Google Maps umożliwia nawigację z wykorzystaniem map topograficznych oraz map satelitarnych. Przed powstaniem Google Earch Google Maps oraz zintegrowane z nim Google Street View było wykorzystywane przez użytkowników Google do zwiedzania nowych zakątków świata.
    Google Maps dostarcza użytkownikom informacji o najciekawszych miejscach do odwiedzenia, np. Muzeach, Teatrach, Kinach itp. Google stawiając na dynamiczny rozwój tego narzędzia umożliwia swoim użytkownikom samodzielnie dodawanie miejsc, tak zwanych Pinezek, zawierających opis miejsca, jego zdjęcia i najpotrzebniejsze informacje. Opcja ta była nadużywana do reklamowania firm. Firma Google zamiast walczyć z użytkownikami, rozwinęła ten pomysł udostępniając nowe narzędzie.
  • Google Moja Firma (Google My Business) narzędzie udostępnione po raz pierwszy w 2014 roku i od tamtej pory nieustannie rozwijane, czemu towarzyszyły kilkukrotne zmiany nazwy. Aktualna na rok 2024 nazwa narzędzia brzmi Google Business. Powszechnie stosowane jest jednak nadal klasyczne Google Moja Firma.
    Narzędzie to pozwala na umieszczanie informacji o firmie, zdjęć z wnętrza i zewnętrz budynku oraz wirtualnych spacerów, godzin otwarcia, numerów telefonów czy informacji o stronie internetowej. Informacje o firmie pojawią się w formie wizytówki po prawej stronie wyników wyszukiwania dla komputerów oraz w Boxie Map Google z możliwością wysznaczenia trasy dojazdu oraz zobaczenia lokalizacji firmy w Google Street View. Z tego też powodu warto zadbać również o szyld i estetykę otoczenia swojej firmy.

Pozycjonowanie Wizytówki Google Moja Firma. Jak to robić?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: “Nie da się pozycjonować wizytówki Google Moja Firma”. Nie znaczy to jednak, że nie można podjąć żadnych działań.

Wizytówka Google Moja Firma nie jest stroną internetową dla której możemy przeprowadzić optymalizację techniczną kodu, szeroko zakrojoną rozbudowę treści oraz wdrożyć strategię linkowania. W przypadku wizytówek Google nie jest możliwe prowadzenie optymalizacji technicznej oraz linkowania. Możemy skupić się jedynie na zawartych w wizytówce treściach, by dostosować je jak najlepiej do intencji odbiorcy. Ten aspekt jest bardzo ważny. Wizytówki nie dostosowujemy do oczekiwań Google, a do intencji odbiorcy, czyli naszego potencjalnego klienta.

Jak konkurencja pozycjonuje się w Google Maps?

Określenie “Pozycjonowanie” jest pojęciem jeśli nie wymyślonym, to szeroko rozpropagowanym właśnie w Polsce, podczas gdy reszta świata używa słowa “Optymalizacja”. W związku z głębokim zakorzenieniem „pozycjonowania stron internetowych„, jako usługi szeroko znanej, wiele nowych usług przyjęło ten sam schemat nazywania. Aktualnie mamy dostępną szeroką gamę usług „Pozycjonowania”, pozycjonowaniem będących jedynie z nazwy. Właściciele firm mogą skorzystać między innymi z usług pozycjonowania grafik, pozycjonowania na Pinterest. Spotkałem się nawet z określeniem pozycjonowania w reklamach Google. Co jest oczywiście Reklamą Google Ads.

Pozycjonowanie w Mapach Google oraz Pozycjonowanie Google Moja Firma są to usługi dotyczące optymalizacji wizytówek Google Business zgodnie z wytycznymi dostępnymi w dokumentacji Google. Dostosowanie się do wskazanych w dokumentacji wymogów może przełożyć się na zajmowaną przez wizytówkę pozycje.

Poznaj zasady “pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma”

Czerpiąc wprost z dokumentacji Google otrzymujemy trzy podstawowe czynniki wpływające na pozycjonowanie wizytówki firmy w Mapach Google.

Odpowiedniość

Parametr ten określa czy zwartość wizytówki odpowiada zapytaniu zadanemu przez użytkownika. Pod uwagę brane są: nazwa wizytówki, opis działalności i oferowane produkty/usługi. Jeśli nasza firma zajmuje się szeroko rozumianymi usługami remontowymi, to wizytówka na podstawie parametru odpowiedniości wyświetlać się będzie tylko na te frazy kluczowe, które znajdują się w jej:

  • Tytule
  • Opisie
  • Produktach/Usługach

Optymalnie, aby szukana fraza kluczowa znalazła się we wszystkich tych elementach, możliwe jest jednak wyświetlenie wizytówki, która ma frazę kluczową zawartą tylko w jednym z nich lub dowolnej kombinacji elementów. W przypadku tytułu wizytówki istotne jest również, aby fraza kluczowa znalazła się na początku tytułu. Im dalej w tytule będzie się ona znajdować, tym mniejszą będzie miała moc. Jeśli więc nie jesteście firmą świadczącą usługi cykliczne lub kolejnym oddziałem znanej firmy, umieszczanie nazwy własnej na początku wizytówki jest błędem.

Prosty eksperyment. Wpiszcie w swoich telefonach w wizytówce Google “Sklep spożywczy”, zobaczcie wyniki. Następnie wpiszcie “Żabka” i zobaczcie wyniki. Szczególnie jaskrawa różnica widoczna jest, kiedy wyszukujemy tych fraz w niedziele. W przypadku Żabki nazwa własna jest stosowana potocznie jako równoznaczna ze sklepem spożywczym, więc placówki tej firmy tworzą wizytówki z nazwą własną. W przypadku firm budowlanych, pogrzebowych czy pomocy drogowej, zdecydowanie skuteczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie na początku Tytułu wizytówki frazy kluczowej.

Odległość

Jeśli użytkownik Google nie poda lokalizacji w jakiej szuka usługi, pokażą mu się najbliższe dla niego lokalizacje wybrane na podstawie geolokalizacji urządzenia, a w przypadku braku geolokalizacji na podstawie adresu IP, z jakiego wykonywane jest wyszukiwanie lub lokalizacji geograficznej nadajnika telefonii komórkowej, z którym łączy się urządzenie. W przypadku podania obszaru lub adresu w zapytaniu, wynik wyszukiwania pokazuje firmy dla tej lokalizacji spełniające wymogi odpowiedniości.

Używając urządzeń z Androidem często zapominamy, że mamy włączoną opcję GPS w naszych telefonach. Jest ona wygodna i nie zastanawiamy się w jaki sposób jest ona wykorzystywana przez aplikacje zainstalowane w naszym telefonie. Jak wynika jasno z dokumentacji Google, nawet jeśli nie podamy dobrowolnie naszej lokalizacji Google i tak ma metody aby nas zlokalizować z dokładnością do kilku metrów.

Największy problem z geolokalizacją dotyka osoby korzystające w komputerach z internetu radiowego, dostarczanego przez sieci komórkowe. Szczególnie w przypadku połączeń w technologii LTE. Osoby te najczęściej identyfikowane są przez wyszukiwarkę Google jako mieszkańcy Warszawy i przy wyszukiwaniu usług muszą koniecznie podawać lokalizację której dana usługa dotyczy.

Odległość ma kluczowe znaczenie dla usługi Google Business i pozycjonowania się wizytówek Google Moja Firma w Mapach Google. Google Business powstało z myślą o usługach lokalnych i jeśli na pierwszej pozycji otrzymywalibyśmy wizytówki firm z innych miast, ich przydatność byłaby dla nas znikoma.

Rozgłos

Określa jak dobrze firma jest znana wśród lokalnych użytkowników oraz użytkowników Google, którzy odwiedzali lokalizację. W celu określenia poziomu rozgłosu, Google przeszukuje internet w poszukiwaniu wzmianek o firmie której nazwa jest zgodna z nazwą wizytówki. Artykułów o firmie. Linków do wizytówki.

W przypadku czynnika, jakim jest rozgłos, występuje informacja o linkach do wizytówki. Na wcześniejszym etapie informowałem, że nie można prowadzić linkowania wizytówki tak, jak prowadzi się linkowanie stron internetowych. Innymi słowy, nie można przygotować artykułu sponsorowanego zawierającego w treści link do wizytówki i liczyć na skuteczność takiego działania w pozycjonowaniu wizytówki Google Business w Mapach Google. Linkowanie do wizytówki jako czynnik Rozgłosu oznacza:

  • Przekazywanie sobie przez użytkowników Google linku do wizytówki w mediach społecznościowych.
  • Umieszczania ich w relacjach lub udostępniania w innych aplikacjach Google.

Link do wizytówki musi być elementem naturalnego procesu budowania rozpoznawalności firmy wśród potencjalnych klientów. Możemy to działanie określić jako elektroniczny ekwiwalent poczty pantoflowej.

W przypadku badania rozgłosu wizytówki brany jest również pod uwagę “Algorytm oceny wizytówki” i jest on czynnikiem końcowym branym pod uwagę przy dopasowaniu wizytówki. Algorytm oceny oblicza stosunek liczby opinii do jakości opinii o firmie, spełniających wytyczne Google. Firma Google komunikowała w minionym roku o wdrożeniu nowego mechanizmu analizy autentyczności opinii. Mechanizm oparty jest o sztuczną inteligencję i analizuje czy treść opinii spełnia założenia napisanej przez klienta, który korzystał z usług firmy, czy jest też napisana na zlecenie według gotowego szablonu lub przygotowana przez narzędzia takie jak Chat GPT. Efektem wdrożenia mechanizmu było natychmiastowe usunięcie ponad 200 tyś opinii z wizytówek Google Moja Firma. Co ważne, opinia o firmie nie musi być usunięta z listy, aby nie być uwzględniana przez Algorytm. Opinia może wyświetlać się użytkownikom, ale być jednocześnie ignorowana ze względu na niespełnianie standardów Google.

Pozycjonowanie w Mapach Google w subiektywnej ocenie

To czy można pozycjonować się w Mapach Google czy też możliwa jest jedynie optymalizacja wizytówek Google Moja Firma, pozostanie w mojej ocenie kwestią otwartą i polem do zażartej dyskusji na długi czas.

Niezależnie od tego, które stanowisko przyjąć, największy problem z pozycjonowaniem w wizytówkach Google Business mają firmy, które świadczą szeroką gamę usług i chciałyby być widoczne na wiele z nich w ramach jednej wizytówki. W pełni rozumiem tą potrzebę, jednocześnie jednak nie zawsze jest to możliwe i często trzeba stosować techniki niezgodne ze standardami Google, by ten problem ominąć.

Aspekt Rozgłosu choć opisany przeze mnie najkrócej, ma w sobie najwięcej elementów wpływających na widoczność wizytówki. Jednocześnie spośród wszystkich wymienionych aspektów to Rozgłosem najtrudniej jest manipulować. Dlatego zalecam wszystkim, którym zależy na zajmowaniu dobrych pozycji w Mapach Google, świadczenie wysokiej jakości usług, które przyniosą pozytywny rozgłos wśród użytkowników Google.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!