6 marca 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 15 min.
96.77% wszystkich internautów w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Jest to 35 milionów użytkowników, którzy każdego miesiąca mogą zobaczyć reklamę Twojej firmy. 17 milionów spośród nich szuka w Google usług zlokalizowanych w ich najbliższym otoczeniu, mieście a nawet dzielnicy. Jest to 46% Polaków, którzy nie ufają rozdawanym na ulicach ulotkom, ogłoszeniom na słupach oraz reklamom wrzucanym do skrzynek. Osoby te cenią reklamę w Internecie bardziej niż firmy polecane przez rodzinę i znajomych.
W tym artykule poruszamy:
Firmy, które zrozumiały jak działa współczesny rynek konsumentów już reklamują się w Google pozyskując nowych klientów. Każdego miesiąca liczba tych firm się zwiększa. Dobór odpowiedniej formy reklamy i dotarcia do klienta to różnica pomiędzy rozwojem firmy, a stałym odpływem klientów.
Google Ads (dawniej Google Adwords) jest świadczoną przez firmę Google usługą płatnej reklamy.
Pierwotnie Google Ads (Adwords) umożliwiało prowadzenie tekstowych kampanii reklamowych w wynikach wyszukiwania. Reklamy te pojawiały się w prawej kolumnie obok wyników wyszukiwania, następnie zostały przeniesione powyżej oraz poniżej organicznych wyników wyszukiwania. Na różnych etapach reklamy tekstowe Google Ads (Adwords) oznaczane były słowem Ad, Reklama, lub umieszczane były na tle w innym kolorze.
Aktualnie usługa Google Ads pozwala na prezentację reklam we wszystkich kanałach należących do firmy Google (wyszukiwarka Google, platforma YouTube, Gmail, Aplikacje Google Play) oraz w sieci reklamowej Google. Sieć reklamową Google stanowią tysiące stron internetowych, których właściciele spełnili standardy Google i uczestniczą w programe Adsense pozwalającym na wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych oraz video bezpośrednio na ich stronach.
Google Ads to skuteczny sposób na przyciągnięcie do Twojej firmy ruchu sprzedażowego, czyli dopasowanych klientów, którzy szukają produktów i usług takich jak te, które oferujesz. Dzięki Google Ads możesz zwiększyć ruch w swojej witrynie, otrzymać więcej zapytań i zwiększyć liczbę wizyt w sklepie.
36 milionów osób w Polsce korzysta codziennie z Internetu na urządzeniach mobilnych lub komputerach stacjonarnych. Wyszukiwarka Google odpowiada za 96.77% wszystkich zapytań generowanych przez użytkowników Internetu w Polsce. 46% wszystkich zapytań zadawanych wyszukiwarce Google dotyczy firm i usług lokalnych. Oznacza to, że codziennie prawie 17 milionów konsumentów szuka usługi, z której mogłoby skorzystać w swojej najbliższej okolicy.
Każdego dnia reklamy firm lokalnych w wyszukiwarce Google trafiają do:
Twoi konkurenci korzystają już z Google Ads. Setki tysięcy firm lokalnych korzysta z Google Ads do promowania swoich usług. Oznacza to, że nawet jeśli zajmujesz zadowalające wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania Google, Twoja strona może zostać niezauważona ze względu na zepchnięcie gdzieś w dół, poza pierwszy widok ekranu.
Reklamy Google Ads występują w szerokiej gamie rodzajów i kombinacji. Reklamy te możemy podzielić ze względu na:
Ta różnorodność reklam sprawia, że dla optymalizacji ich efektów oraz kosztów lepiej jest powierzyć prowadzenie reklamy wykwalifikowanym w tym zakresie specjalistom.
Spośród wymienionych wyżej rodzajów i kombinacji reklam Google Ads możemy wyróżnić pięć podstawowych typów kampanii nakierowanych na konkretne formy prezentacji produktu.
Reklamy w wyszukiwarce to podstawowy typ reklam oferowanych przez firmę Google. Kampanie reklamowe w wyszukiwarce oferują reklamy tekstowe wyświetlane na stronach wyników Google. Na przykład wyszukiwanie „hydraulik Warszawa” wyświetla sponsorowane wyniki tekstowe dla reklam lokalnych.
Zaletą reklam tekstowych w wyszukiwarce jest to, że wyświetlają się one tam, gdzie większość użytkowników szuka informacji w pierwszej kolejności – w wynikach wyszukiwania Google. Google wyświetla Twoją reklamę w tym samym formacie, co inne wyniki (z wyjątkiem oznaczenia jej jako „Reklama”). Taka forma prezentacji reklamy zwiększa szansę na interakcję z nią i pozyskanie potencjalnych klientów. Reklamy tekstowe Google Ads w wynikach wyszukiwania budzą duże zaufanie wśród użytkowników Google.
Elastyczne reklamy w wyszukiwarce umożliwiają wprowadzenie wielu wersji nagłówków i tekstu reklamy (odpowiednio 15 nagłówków i 4 teksty), aby Google mógł wybrać najpopularniejsze, optymalizując skuteczność twojej kampanii. W przypadku reklam tradycyjnych tworzysz jedną statyczną wersję reklamy, za każdym razem używając tego samego nagłówka i opisu. Dla każdej grupy reklamowej z przypisaną listą fraz można stworzyć dwie reklamy. Ostatecznie dysponujemy więc 30 nagłówkami i 8 tekstami reklam, które Google dynamicznie dopasowuje do intencji użytkowników.
Reklamy elastyczne umożliwiają wyświetlanie reklam, które są automatycznie testowane do momentu wybrania wersji najlepiej odpowiadającej docelowym odbiorcom – w przypadku Google oznacza to, do momentu uzyskania najlepszego stosunku kliknięć do ceny.
Najlepiej stosować do: natychmiastowego pokazania się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w celu promowania ofert krótkoterminowych i wydarzeń.
Podczas gdy reklamy w wyszukiwarce opierają się na tekście i pozwalają kierować reklamy na określone słowa kluczowe, reklamy displayowe opierają się na obrazach i umożliwiają kierowanie reklam do osób, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami, ale jeszcze ich nie szukają.
Kampanie displayowe mają formę graficznych bannerów o różnych kształtach, które wyświetlają się w sieci reklamowej Google. Czyli na stronach i portalach biorących udział w usłudze AdSense, oraz platformach takich jak YouTube. Miejsce wyświetlania reklam displayowych Google Ads wybierane jest na podstawie tematyki miejsca reklamowego oraz zainteresowań użytkowników Google analizowanych na podstawie zaakceptowanych ciasteczek Cookies i zachowań na urządzeniach z zalogowanym kontem Google, na przykład pocztą Gmail.
Reklamy displayowe mogą pomóc Ci przedstawić firmę określonym grupom docelowym, które mogą być zainteresowane tym, co sprzedajesz. W ten sposób możesz dotrzeć do większej liczby osób w porównaniu do korzystania wyłącznie z reklam w wyszukiwarce nakierowanych na konkretne słowa kluczowe.
Kierowanie reklam na zainteresowania użytkowników zmieniające się w czasie rzeczywistym pozwala zbudować z klientem relację, jeszcze przed podjęciem decyzji zakupowej. Przykładem skutecznego kierowania reklamy na zmieniające się zainteresowania zakupowe jest amerykańska sieć sklepów Target, która na podstawie zmian w zachowaniach zakupowych swoich klientek potrafiła rozpoznać, że są one w ciąży i prezentować produkty dla ciężarnych oraz niemowląt, zanim kobiety zrobiły test ciążowy i otrzymały szczęśliwą nowinę.
Najlepiej stosować do: Dotarcia do potencjalnych klientów na początku cyklu zakupowego i zwiększenia świadomość swojej marki.
Firma Google oferuje usługi reklamowe we wszystkich należących do niej platformach i usługach. Jedną z takich platform jest YouTube. Twoje kampanie reklam wideo są umieszczane przed, w trakcie lub po filmach w YouTube oraz w wynikach wyszukiwania.
Według danych Google 67% internautów w Polsce korzysta z YouTube. Oznacza to ponad 24 milionów internautów, którzy mogą być konsumentami zainteresowanymi produktami i usługami firmy takiej jak Twoja.
Reklamy wideo mogą trwać od kilkunastu sekund do kilku minut i do ich utworzenia można wykorzystać zarówno firmy świadczące usługi reklam wideo jak i jeden z darmowych kreatorów wspomaganych sztuczną inteligencją.
Najlepiej stosować do: Przedstawiania produktu lub usługi dynamicznym odbiorcom nakierowanym na reklamę wizualną.
Innym rodzajem reklam Google Ads są kampanie reklamowe w Zakupach Google. Kampanie produktowe skierowane są wyłącznie do właścicieli sklepów internetowych i pozwalają na generowanie dodatkowej sprzedaży.
Reklamy produktowe wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania oraz na specjalnej podstronie “Zakupy” w wyszukiwarce Google. Reklamy produktowe zawierają szczegółowe informacje o produkcie, takie jak cena i zdjęcia produktu, dzięki czemu ograniczają kliknięcia klientów, którzy mogliby zrezygnować z zakupu na przykład ze względu na zbyt wysoką cenę lub nieodpowiedni kolor produktu. Kampanię produktową Google Ads prowadzimy za pośrednictwem Google Merchant Center, narzędzia Google pozwalającego na zdefiniowanie listy produktów, które mają być reklamowane.
Zamiast promować markę jako całość, reklamy produktowe pozwalają promować określone produkty i linie produktów. Dlatego też, gdy będziesz szukać konkretnego produktu w Google, wyszukiwarka podpowie Ci wyniki reklamowe w formie karuzeli lub listy produktów po prawej stronie wyników wyszukiwania (reklamy CSS).
To właśnie widzę, gdy wyszukuję „buty do biegania”. Sponsorowane produkty u góry to właśnie reklamy produktowe zoptymalizowane pod kątem słowa kluczowego „buty do biegania”:
Najlepiej stosować do: Zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie e-commerce i dotarcia do klientów zainteresowanych zakupem.
Kampanie Google promujące aplikacje promują Twoją aplikację mobilną za pomocą reklamy wyświetlanej w sieci wyszukiwania Google, YouTube, Google Play, sieci reklamowej Google i nie tylko.
Możesz wyświetlać reklamy zachęcające odbiorców do zainstalowania Twojej aplikacji lub, jeśli już z niej korzystają, do podjęcia określonego działania z nią związanego.
W przeciwieństwie do innych typów reklam w Google Ads, nie musisz tworzyć osobnych reklam na potrzeby kampanii promujących aplikacje. Zamiast tego Twoje reklamy są automatycznie projektowane dla Ciebie!
Podaj tekst, stawkę początkową i budżet, a także języki i lokalizacje kampanii. Możesz także dodać zasoby HTML5, jeśli są istotne dla Twojej firmy. Następnie Google Ads dostosuje te informacje do szeregu reklam w różnych formatach i sieciach, aby Twoja aplikacja trafiła do zainteresowanych odbiorców.
Najlepiej stosować do: Tworzenia reklam promujących instalację aplikacji lub podjęcie w jej ramach określonego działania.
Możliwości reklamowe w Google Ads są niemal nieograniczone. Jeśli chcesz zostać zauważony w świecie online, reklama jest koniecznością, a Google oferuje najszerszą grupę odbiorców, do jakiej możesz dotrzeć. Na szczęście dzięki platformie Google Ads mamy dostęp do narzędzi, które ułatwią planowanie, wdrożenie i zarządzanie kampanią reklamową, jeśli zdecydujemy się ją prowadzić samodzielnie.
Jednak zdecydowana większość sukcesu kampanii reklamowej nie wynika tylko z wyboru odpowiedniego typu reklamy: musisz ugruntować strategię kampanii, zawęzić kierowanie, wybrać najbardziej efektywny dla siebie model kosztów, wybrać słowa kluczowe i konsekwentnie monitoruj, modyfikuj i ulepszaj swoje strategie, aby uzyskać najlepsze wyniki. Wymaga to wiele pracy i doświadczenia nie tylko związanego z Twoją branżą, ale środowiskiem Google i zachowaniem jego użytkowników. W takich chwilach pomoc doświadczonych specjalistów staje się niezwykle pomocna.
Wybranie odpowiedniego typu reklamy dla swojej firmy jest pierwszym krokiem do sukcesu. Nie każda reklama gwarantuje budowę tak samo zaangażowanej grupy odbiorców. Nawet jeśli uważasz, że Twój produkt wyróżnia się wizualnie na tle konkurencji i jest warty pokazania, nie oznacza to, że klienci nie będą oczekiwać reklamy tekstowej przekazującej większą ilość wartościowych informacji.
Wielokrotnie przekonywałem się, że wykorzystanie rodzaju kampanii zalecanego przez Google Ads, a nawet tego, który sugerowali dzwoniący z firmy Google asystenci, przynosił o wiele gorsze wyniki niż samodzielnie dobrana strategia reklamowa w Google.
Platforma Google Ads może być narzędziem niezwykle skutecznym, ale nieumiejętne zarządzanie może również doprowadzić do wielotysięcznych strat, na przykład przy nie ustawieniu miesięcznego limitu płatności lub daty końcowej kampanii.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację