Audyty stron internetowych – rodzaje i znaczenie w procesie pozycjonowania

Audyty stron internetowych – rodzaje i znaczenie w procesie pozycjonowania

13 marca 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 15 min.

Audyt strony internetowej nie jest działaniem jednorazowym, które eliminuje potencjalne błędy na stronie od dnia wykonania do chwili zniknięcia strony z internetu. Jest on wstępem do ciągłej opieki nad stroną prowadzonej przez specjalistów SEO.

Wyszukiwarki internetowe podlegają stałemu rozwojowi, dlatego należy dbać o to, aby witryna mogła nadążać za zmianami. Najprostszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest stała opieka oraz regularnie przeprowadzane Audyty.

Na czym polega audyt strony internetowej?

Audyt strony internetowej często obejmuje sprawdzenie wydajności strony przed zakrojoną na szeroką skalę optymalizacją techniczną. Audyt Twojej witryny może pomóc w ustaleniu, czy jest ona najlepiej zoptymalizowana pod kątem osiągnięcia celów związanych z ruchem, a także może dać Ci wyobrażenie o tym, jak możesz ją ulepszyć.

Czym różni się audyt strony internetowej od audytu SEO?

Audyt strony internetowej stanowi często element Audytu SEO ze względu na zaniedbania techniczne popełnione na etapie tworzenia strony, które nie zostały później wyeliminowane. Prawidłowy audyt SEO powinien być jednak przeprowadzony bezpośrednio po stworzeniu strony internetowej, a przed jej publikacją w internecie na docelowym adresie. Audyt taki ma za zadanie wskazać wszystkie błędy techniczne i odstępstwa od wymogów wyszukiwarki Google powstałe w wyniku źle wykonanej pracy webmastera.

Audyt SEO ma za zadanie zdefiniowanie błędów oraz niedociągnięć na stronie wpływających bezpośrednio na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek internetowych.

Dlaczego audyty witryn są ważne?

Audyty witryn zapewniają pełną, szczegółową analizę stanu, wydajności i szybkości witryny. Ocena tych obszarów da Ci pełny wgląd w aktualną efektywność Twojej witryny. Pokaże także, gdzie możesz jeszcze bardziej zoptymalizować i/lub ulepszyć swoją witrynę, a także zidentyfikuje problemy, które mogą mieć szkodliwy wpływ na jej wydajność.

Czym jest audyt SEO?

Pojęcie Audyt SEO jest często używane w sposób zbyt ogólny lub zamiennie z innymi typami audytów, które wykonuje się dla stron internetowych na różnych etapach ich funkcjonowania. Istotne jest więc aby na wstępie określić czym jest Audyt SEO, co wchodzi w jego zakres, a jakie elementy mogą stanowić dla niego jedynie dodatek lub być wykonane jako samodzielny Audyt dla Strony Internetowej.

Audyt SEO jest to analiza optymalizacji i architektury strony internetowej pod kątem aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych. Mówiąc najprościej, jest to raport dostarczający kompleksowych informacji na temat aktualnego stanu strony oraz sposobów jej dostosowania do aktualnych wymogów SEO.

W powyższej definicji nie bez powodu użyliśmy słowa “aktualnych” w odniesieniu do wymogów i standardów SEO. Wszystkie wyszukiwarki internetowe wprowadzają zmiany w swoich algorytmach. Część tych zmian jest cykliczna, część realizowana jest bez wcześniejszego ostrzeżenia. Zmiany te nazywane aktualizacjami algorytmów wyszukiwania mają na celu poprawę wyświetlanych wyników tak, by jak najbardziej odpowiadały intencjom użytkowników. Aktualizacje algorytmów mogą dotyczyć elementów treściowych (Spam Update, Helpful Content), elementów technicznych (Core Web Vitals) lub całości strony internetowej (Core Update). Każda z tych aktualizacji może nieść ze sobą zmiany w dokumentacji Google, a co za tym idzie, zmianę wymagań odnośnie zawartości i konstrukcji stron internetowych.

Jaki jest cel przeprowadzenia audytu SEO?

Audyt SEO ma za zadanie skupić się jedynie na elementach strony internetowej mających bezpośredni wpływ na jakość jej pozycjonowania. Zdefiniować błędy w obrębie tych elementów i wskazać sposoby ich wyeliminowania. Jakkolwiek Audyt SEO powinien być wykonywany wraz z Audytem Strony Internetowej. Może on być wykonany również w oderwaniu od tego Audytu, nie tracąc na swojej skuteczności.

Audyt SEO najczęściej wykonywany jest jako krok poprzedzający proces pozycjonowania strony internetowej przez nowego specjalistę SEO lub Agencję lub jako usługa cykliczna realizowana po dużych zmianach mających miejsce w Algorytmie Google.

Czego można się spodziewać po audycie SEO

Audyt SEO to ważne narzędzie dla każdej firmy, która chce poprawić swoją widoczność w Internecie. Może pomóc Ci zidentyfikować obszary, w których Twoja witryna wymaga ulepszenia, aby była bardziej wartościowa dla wyszukiwarek.

Oto, czego możesz się spodziewać po audycie SEO:

  1. Kompleksowa analiza struktury i zawartości Twojej witryny. Obejmuje to ocenę tagów meta title oraz meta description, słów kluczowych i innych elementów wpływających na ranking witryny.
  2. Ocena jakości linków na Twojej stronie. Mierzy liczbę i jakość linków prowadzących do Twojej witryny z innych witryn.
  3. Stan techniczny Twojej witryny. Dzięki temu masz pewność, że Twoja witryna jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem robotów wyszukiwarek.
  4. Zalecenia dotyczące poprawy ogólnej widoczności i potencjału rankingowego Twojej witryny. Może to również obejmować konkretne sugestie dotyczące dodawania nowej treści, optymalizacji istniejącej treści lub tworzenia większej liczby linków do Twojej witryny.

Jeśli poważnie myślisz o poprawie swojej widoczności w Internecie, audyt SEO jest niezbędnym pierwszym krokiem. Poświęcając czas na zrozumienie bieżącego stanu swojej witryny, możesz podejmować świadome decyzje dotyczące jej ulepszenia. W rezultacie będziesz w stanie przyciągnąć więcej odwiedzających i wygenerować więcej potencjalnych klientów.

Kompleksowy Audyt SEO stanowi integralny element procesu pozycjonowania w DNS Group

Kto korzysta z audytu SEO?

Audyt SEO może być potężnym narzędziem w arsenale marketera, ale kto może najwięcej zyskać na jego zastosowaniu?

  • Konsultanci SEO: Jeśli jesteś konsultantem SEO, który chce edukować klientów na temat ich witryn internetowych, podczas rozmowy z nimi przekonasz się, że audyt SEO witryny internetowej jest cennym dokumentem.
  • Marketerzy cyfrowi i specjaliści SEO: Możesz wykorzystać audyt jako wskazówkę przy podejmowaniu świadomych decyzji marketingowych podczas rozpoczynania kampanii SEO.
  • Właściciele agencji: Wykorzystaj audyt jako dokument rozpoczynający proces świadczenia usługi SEO dla klientów.
  • Właściciele firm: Jeśli chcesz zrozumieć, czemu Twoja witryna nie jest widoczna w Google, możesz użyć audytu jako narzędzia diagnostycznego.

Z audytu SEO może skorzystać niemal każdy. Jedno pozostaje jasne: audyt SEO witryny internetowej jest podstawą budowy widoczności strony internetowej.

Inne rodzaje audytów stron internetowych

Audyt strony internetowej oraz Audyt SEO to podstawowe typy Analizy, jaka powinna być wykonana dla strony internetowej przed jej opublikowaniem w internecie oraz na wstępie procesu pozycjonowania. Istnieje jednak wiele innych typów Audytów Stron Internetowych, które mogą wchodzić w skład Audytu Strony Internetowej lub Audytu SEO jak i być wykonywane jako samodzielna usługa.

1. Audyt UX

Strony internetowe aby sprzedawać Produkty i Usługi potrzebują więcej niż sama widoczność w sieci. Klienci korzystający z usług, które znajdują przy pomocy wyszukiwarki Google, są konsumentami o wysokim stopniu świadomości. Strona internetowa musi wzbudzać zaufanie od pierwszej chwili zetknięcia z nią, być zgodna ze standardami swojej branży oraz pozwalać na łatwą obsługę na wszystkich urządzeniach.

Każdy z wyżej wymienionych elementów wchodzi w skład User Experience strony internetowej czyli kompleksowego jej odbioru przez użytkownika niezależnie od sposobu w jaki na tą stronę trafi.

Audyt UX śledzi pełną ścieżkę Użytkownika na stronie od chwili jego pojawienia się na stronie do dokonania konwersji.

2. Audyt techniczny

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest regularne przeprowadzanie audytu strony internetowej. Tak jak nie pozwolisz, aby Twój samochód działał zbyt długo bez wymiany oleju lub tuningu, Twoja witryna internetowa potrzebuje tego samego rodzaju miłości i uwagi.

Audyt techniczny ocenia stan witryny w kilku obszarach, w tym jakości projektu, doświadczenia użytkownika, znaczników, linków i wydajności. Korzystając z regularnie zaplanowanych audytów, możesz uniknąć potencjalnych problemów i zapewnić płynne działanie swojej witryny.

Ponadto audyt może pomóc w zidentyfikowaniu obszarów do poprawy. Niezależnie od tego, czy chcesz przyciągnąć więcej odwiedzających, pozyskać więcej potencjalnych klientów, czy po prostu poprawić ogólną jakość swojej witryny, audyt może wskazać Ci właściwy kierunek.

3. Audyt treści

Audyt treści to proces systematycznej oceny całej zawartości Twojej witryny. Głównym celem jest ujawnienie mocnych i słabych stron Twojej strategii dotyczącej treści oraz dostosowanie bieżącego planu treści, aby był zgodny z celami marketingowymi.

Obejmuje to także dostarczanie dokładnych informacji na temat tego, jakie komunikaty i ton głosu wpływają na konwersję, a co nie.

Możemy doradzić, jakie treści wymagają aktualizacji, czy niektóre strony są szkodliwe i wymagają usunięcia lub braku indeksowania.

4. Audyt konkurencji

Audyt konkurencji służy do śledzenia konkurencji, zrozumienia ich podejścia i ustalenia, co robi ich marka, a czego nie robi Twoja.

Celem jest odkrycie, jakie techniki i metody są stosowane w innych firmach w Twojej branży i włączenie ich do własnej strategii we właściwy sposób.

Audyty takie jak te, pokazują na ile słów kluczowych pozycjonują się konkurenci, ile mają treści w porównaniu z Twoją witryną i gdzie plasują się na tle Twojej witryny pod względem ruchu.

5. Audyt linków

Audyt profilu linków to kompleksowa ocena linków prowadzących do serwisu. Audyt wykryje wszelkie potencjalne problemy z linkami, takie jak uszkodzone linki, linki ze stron internetowych o niskiej jakości lub linki zawierające tekst zakotwiczenia, który nie ma związku z zawartością witryny.

Audyt dostarczy również rekomendacji dotyczących ulepszenia profilu linków, takich jak dodanie nowych linków z witryn wysokiej jakości lub użycie bardziej odpowiedniego tekstu zakotwiczenia.

Poprawiając profil linków, witryna może poprawić ranking i widoczność w wyszukiwarkach.

6. Audyt mediów społecznościowych

Audyt mediów społecznościowych to kompleksowy przegląd obecności organizacji w mediach społecznościowych. Ten rodzaj audytu zapewnia wgląd w to, jak dobrze organizacja korzysta z mediów społecznościowych, aby osiągnąć swoje cele biznesowe. Proces audytu można podzielić na cztery etapy:

  1. Gromadzenie danych
  2. Analiza danych
  3. Zalecenia
  4. Realizacja

Gromadzenie danych obejmuje zestawienie całej aktywności organizacji w mediach społecznościowych, w tym postów, komentarzy i interakcji. Analiza danych polega na badaniu zebranych danych w celu zidentyfikowania wzorców i trendów. Zalecenia obejmują opracowanie strategii, w jaki sposób organizacja może poprawić swoją obecność w mediach społecznościowych. Wdrożenie polega na wdrożeniu zaleceń w życie.

Audyt mediów społecznościowych może pomóc każdej organizacji lepiej zrozumieć swoich odbiorców, zidentyfikować możliwości zaangażowania w media społecznościowe i opracować skuteczniejsze strategie mediów społecznościowych.

Standardy Google a codzienność specjalisty SEO

Dokumentacja Google odnośnie tworzenia stron internetowych jest publicznie dostępna od 2016 roku pod nazwą “Wskazówki dla Webmasterów”. Dokumentacja ta jest stale aktualizowana i dostępna w języku polskim. Pomimo tego, osiem lat po jej udostępnieniu Webmasterzy w przerażającej większości nagle jej nie przeczytali lub zwyczajnie ignorują.
Audyt SEO wzbogacony o elementy techniczne standardowo znajdujące się w Audycie Strony Internetowej stał się podstawą mojej współpracy z każdym Klientem i niemal zawsze angażuje twórcę strony, któremu udało się zepsuć nawet podstawowe jej elementy.
Proces tworzenia stron w DNS Group został zorganizowany tak, aby na każdym jego etapie pracę webmasterów śledziło czujne oko specjalisty SEO.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!