Na czym polega reklama inteligentna Google Ads?

Na czym polega reklama inteligentna Google Ads?

18 kwietnia 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 16 min.

Kampania reklam inteligentnych Google Ads jest dobrym rozwiązaniem na start dla firmy, która dopiero rozpoczyna swoją obecność w internecie. Może ona przynieść pierwszych klientów z internetu małym nakładem czasu i pracy. W przypadku usług i produktów, które mają większą liczbę firm konkurujących o miejsce reklamowe, może się ona jednak okazać nieopłacalna, a nawet być finansową studnią bez dna. Dla pełnego wykorzystania potencjału drzemiącego w Google Ads zawsze lepiej jest skorzystać z pomocy certyfikowanych specjalistów Google Ads, którzy dysponują odpowiednim doświadczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu kampanii.

Czym są kampanie inteligentne i jak działają?

Kampanie inteligentne Google Ads (Smart Ads), dawniej noszące nazwę Google Ads Express, są najprostszym do skonfigurowania typem kampanii Google Ads. Posiadają one wiele ograniczeń w stosunku do innych typów kampani i nie pozwalają między innymi na:

  • Kierowanie reklam na określone grupy odbiorców
  • Samodzielne ustalanie strategii stawek za kliknięcie
  • Ustalenia harmonogramu wyświetleń reklamy
  • Śledzenia ścieżki konwersji

Elementy te są istotne przy konfigurowaniu rozbudowanych kampanii oraz kampanii, które już na starcie mają ściśle określonych odbiorców oraz cel reklamowy jaki mają osiągnąć.

W przypadku małych firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z reklamą w internecie w większości wypadków wystarczające są podstawowe elementy, które pozwalają skonfigurować reklamy inteligentne:

  • Nagłówki reklam
  • Treści reklam
  • Grafiki reklamowe
  • Data rozpoczęcia i zakończenia kampanii

Na podstawie tych danych Kampania Inteligentna rozpocznie opartą o sztuczną inteligencję naukę, która trwa od kilku dni do kilku tygodni. W trakcie tej nauki reklamy będą sukcesywnie uzyskiwały coraz lepsze wyniki, aż do punktu osiągnięcia optimum na jakie pozwalają umieszczone przez Ciebie treści.

Jakie są zalety inteligentnych kampanii Google?

Uproszczona forma reklam inteligentnych minimalizuje potrzebę ich stałego nadzorowania i optymalizacji. Dzięki temu możliwe jest pełne skupienie na prowadzeniu firmy, podczas gdy reklama tworzy się sama.

Poprzez ograniczenie elementów, na który w kampanii reklam inteligentnych mamy wpływ, ten typ kampanii pozwala na uruchomienie reklamy w czasie od kilku do kilkunastu minut. Późniejsza analiza wyników również zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż przy standardowych reklamach. Ma to związek z ograniczonym panelem informacyjnym, który przekazuje jedynie informacje o liczbie kliknięć, wyświetleń, konwersji oraz poniesionych kosztach.

Gdzie pojawiają się kampanie inteligentne?

Reklamy inteligentne Google Ads przewidziane są jako narzędzie uniwersalne, skierowane do osób, które nie wiedzą gdzie znajdują się ich odbiorcy. W związku z powyższym, reklamy Kampanii Inteligentnych Google Ads mogą wyświetlać się w większości kanałów reklamowych Google. Mogą one przyjmować zarówno formę reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania, jak i reklam graficznych umieszczanych w Google Display Network.

Rozwiązanie takie pozwala na testowanie zainteresowania reklamami w różnych kanałach reklamowych i w sposób dynamiczny przekierowywanie budżetu oraz częstotliwości wyświetlania reklamy na najpopularniejszy z kanałów.

Powyższe rozwiązanie jest jednak obciążone poważną wadą, której nie udało się sztucznej inteligencji Google skutecznie wyeliminować. Reklamy graficzne Google Display Network powodują często zdecydowanie większą ilość kliknięć w reklamę niż reklamy tekstowe. Jest to związane między innymi z:

  • Przypadkowymi kliknięciami w reklamę na urządzeniach mobilnych.
  • Błędnym kliknięciem w reklamę przy próbie jej zamknięcia przyciskiem (x)
  • Zainteresowaniu reklamą ze względu na jej interesującą formę graficzną

Niektóre strony internetowe nie pozwalają na prawidłowy pomiar konwersji z reklamy, co może prowadzić do naliczenia przez Google Ads dużej ilości realnie nieistniejących konwersji, np setek wypełnionych formularzy kontaktowych. W takim przypadku Kampania Inteligentna Google Ads mogłaby potencjalnie przekierować cały budżet reklamowy na reklamy graficzne, powodując przepalenie budżetu przy wygenerowaniu zerowego zwrotu z reklamy dla reklamodawcy.

Kroki tworzenia kampanii inteligentnej Google Ads

Jeśli Twoim pierwszym krokiem po otworzeniu firmy i stworzeniu dla niej strony internetowej było samodzielne założenie wizytówki Google Business, możesz być jednym ze szczęściarzy, którzy otrzymają bon reklamowy od firmy Google. Kwoty tego bonu ciągle się zmieniają i czasami wynoszą 250 zł, by w innym wypadku przyjąć nawet 1200 zł.

Jeśli otrzymasz taki bon, pamiętaj, aby rozpocząć tworzenie konta Google Ads poprzez link znajdujący się w mailu od firmy Google. Rozpoczęcie reklamy za pomocą konta powiązanego z bonem reklamowym sprawia, że po wydaniu kwoty widniejącej na bonie równowartość bonu zostanie dodana do naszego konta reklamowego. Innymi słowy wydając 1200 zł na reklamę otrzymujemy kolejne 1200 zł środków reklamowych dla tej samej strony internetowej za darmo.

Utworzenie konta Google Ads nazwijmy krokiem “0”, a teraz przejdźmy do kolejnych kroków tworzenia reklamy inteligentnej:

  1. Logujemy się na nasze nowo utworzone konto Google Ads i naciskamy na duży, niebieski przycisk plus. Bez obaw, nie sposób go ominąć. Służy on do utworzenia nowej kampanii.
  2. Z wyświetlonej listy wybierz Kampanie Inteligentne. Na tym etapie musisz działać z dużą rozwagą, ponieważ wybór typu kampanii zdefiniuje dla Ciebie ustawienia konta. Istnieje późniejsza możliwość zmiany kampanii inteligentnej na inny typ kampanii, ale wybór innego typu kampanii nie pozwoli na przywrócenie ustawień konta do Kampanii Inteligentnej.
  3. Wypełnij wszystkie informacje dotyczące Twojej firmy. Ważne, żebyś na tym etapie miał przygotowane swoje logo. Pozwoli to na wyświetlanie reklam w znacznie większej ilości miejsc. Logo musi mieć format kwadratowy i zalecany rozmiar 1200×1200 pikseli. Małe logotypy mogą przy wyświetlaniu mieć niską jakość i negatywnie wpływać na odbiór reklamy. Jeśli jednak przesadzisz z rozmiarem, Google może taki logotyp odrzucić. Pamiętaj również, że jakkolwiek dla stron internetowych Google zaleca stosowanie plików graficznych WebP, w swoich reklamach dopuszcza jedynie JPG lub PNG.
  4. Jeśli prowadzisz biznes lokalny w tym kroku możesz dopasować zasięg terytorialny swojej reklamy. Domyślnie wybrane jest terytorium całej Polski. Wyświetlanie się na obszarze, z którego nie pozyskujesz w sposób bezpośredni klientów spowoduje podniesienie kosztu reklamy. Może również zwiększyć liczbę telefonów lub zapytań ofertowych od klientów, których nie będziesz mógł obsłużyć.
  5. Mając wybrany zasięg terytorialny reklamy, przechodzimy do etapu gdzie dzieje się magia. Wybór słów kluczowych. Kampanie inteligentne nie pozwalają na precyzyjny wybór słów kluczowych, na które mają się wyświetlać reklamy. Zamiast tego otrzymujesz narzędzie pozwalające na wybór tematów słów kluczowych, najlepiej opisujących Twój biznes. Jeśli oferta Twojej firmy jest szeroka i obejmuje kilka tematów. Przykładowo prowadzisz salon piękności, w którym możliwe jest skorzystanie z usług fryzjera, wykonanie manicure oraz skorzystanie z masaży, należy wybrać każdy z tematów, które chcesz reklamować. Na ich podstawie Google dynamicznie dobierze najlepsze dla Ciebie słowa kluczowe.
  6. Google Ads pozwala w przypadku reklam inteligentnych na wybór stron internetowych, na których Twoje reklamy nie powinny się pojawiać. Jeśli ze względu na swoje przekonania lub subiektywną opinię, nie chcesz aby Twoja reklama docierała do czytelników konkretnych stron internetowych, Kampanie Inteligentne dają Ci taką możliwość.
  7. Przechodzimy do tworzenia reklam. Google Ads pozwala w przypadku Kampanii Inteligentnych na stworzenie od jednej do pięciu reklam w ramach kampanii. Dla każdej kampanii masz możliwość napisania nagłówków oraz treści reklam. Zawsze zalecamy stworzenie większej ilości nagłówków i treści niż docelowo jest wyświetlane w reklamie. Pozwala to Google Ads na testowanie różnych kombinacji reklam i wybranie tej, która będzie budziła największe zainteresowanie wśród odbiorców. Reklama ta będzie wyświetlana najczęściej.
  8. Jeśli chcesz, żeby Twoje reklamy wyświetlały się również w Google Display Network w formie reklam graficznych, teraz właśnie masz szansę na stworzenie swoich reklam graficznych. Google poprosi Cię o dodanie co najmniej jednej grafiki kwadratowej oraz jednej prostokątnej. Może się również okazać, że w bazie grafik znajdziesz już grafiki, które Google Ads samodzielnie wybrało z Twojej strony, uznając je za tematycznie powiązane. W takiej sytuacji możesz również wybrać jedną z tych grafik, a nawet dociąć ją do pożądanych rozmiarów i na jej podstawie przygotować reklamy.
  9. Wybierz swój budżet reklamowy, czyli kwotę jaką chcesz wydać w ramach kampanii. Google Ads podpowie Ci przykładowe budżety wraz z ilością kliknięć, jakie mogą one wygenerować. Możesz wybrać jeden z nich lub wpisać własną kwotę. Budżety Google tworzone są na podstawie wybranych do reklam tematów oraz fraz kluczowych wykorzystanych w nagłówka oraz tekstach reklam. Może się zdarzyć, że sugerowane budżety będą absurdalnie wysokie ze względu na aktualnie duże zainteresowanie konkretną usługą w chwili tworzenia przez Ciebie reklamy. Przykładowo, jeśli zdecydujesz się na stworzenie reklamy kwiaciarni 8 marca, sugerowane budżety będą astronomiczne, podczas gdy dzień później Google zasugeruje znacznie niższe kwoty reklamowe. Zawsze przed wyborem budżetu należy się zastanowić czy taki wydatek się opłaci.
  10. Ostatnim krokiem jest uruchomienie reklamy. Twoja reklama może się pojawić natychmiast lub Google może potrzebować kilku dni na jej prawidłową weryfikację. Przez cały czas nauki Twojej kampanii w widoku głównym swojego konta Google Ads, będziesz widział pasek postępu określający, na którym etapie znajduje się aktualnie sztuczna inteligencja Google Ads i czy aktualne stawki za kliknięcie są już docelowymi.

Kto powinien korzystać z kampanii inteligentnych (i kiedy)?

Kampanie reklam inteligentnych zostały stworzone z myślą o użytkownikach, którzy stworzyli pierwszą stronę internetową swojej firmy i chcieliby zacząć jej reklamowanie bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z obsługą reklamy. Pozwalają one na pierwszy kontakt z reklamą i obniżenie kosztów jej obsługi.

Uruchamiając każdą kampanię reklamową, nawet inteligentną należy pamiętać, że wymaga ona stałego lub przynajmniej cyklicznego nadzoru i dodatkowego zaangażowania w optymalizację na podstawie przesyłanych przez Google Ads sugestii. Nie każdą zmianę Google Ads może wykonać samodzielnie.

Jeśli prowadzenie i rozwój firmy angażuje 100% Twojego czasu, samodzielne prowadzenie kampanii Google Ads może nie być najlepszym pomysłem.

Kampanie Inteligentne czyli pole minowe dla początkującego reklamodawcy

Kampanie Inteligentne wydają się łatwe do odpalenia. Opis tych reklam dostarczany przez firmę Google sugeruje, że jest to narzędzie działające na zasadzie “Kliknij i zapomnij”. Poniekąd tak jest, Reklamy w ramach Kampanii Inteligentnych działają na zasadzie Kliknij i zapomnij… o zwrocie z inwestycji w reklamę.

Podstawą kampanii Google Ads, która przynosi zwrot z inwestycji jest edukacja. Edukacja odnośnie zasad działania rynku reklamowego Google Ads. Edukacja w zakresie procesu optymalizacji kampanii reklamowej i ostatecznie edukacja w zakresie zachowań konsumentów.

Standardowe kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania czy też kampanie Displayowe takie jak Performance Max, pozwalają oprócz ustalania budżetu dziennego, określenie budżetu docelowego za kliknięcie w reklamę, co ostatecznie przekłada się na zwrot z inwestycji.

Podam dwa przykłady, które pokazują jak bardzo nieopłacalne może być zainwestowanie w Kampanię Inteligentną. Z okazji sylwestra 2023/2024 znacznie wzrosło zainteresowanie zestawami sushi. Wzrost liczby reklamodawców spowodował na terenie Lublina wzrost kosztu kliknięcia w frazę “sushi lublin” z 3 złotych do 140 zł. Kwota ta dotyczyła oczywiście wyświetlenia reklamy na najwyższej pozycji, ale w przypadku Reklamy Inteligentnej Google Ads dążyłoby właśnie do tej pozycji napędzając koszty wyższe od ceny dużej części zestawów sprzedawanych przez restauracje w Lublinie. W tym samym czasie koszt trzeciej pozycji, czyli wyniku nadal wyświetlanego na górze wyników wyszukiwania, Google wynosił 4,50 zł.

Innym przykładem może być popularna jeszcze kilka lat temu sprzedaż odzyskiwanych kluczy do systemu operacyjnego Windows. Cena rynkowa takiego klucza w większości sklepów wynosiła 150 zł, podczas gdy cena wyświetlenia reklamy na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania osiągała 230 zł i była napędzana przez firmy oferujące oryginalne oprogramowanie.

W obu tych wypadkach Kampania Inteligentna, nawet jeśli wygenerowałaby sprzedaż, napewno przyniosłaby straty.

Kampanie Google Ads nigdy nie pytają do kiedy ma trwać kampania. Przy konfigurowaniu pierwszej kampanii na koncie nie dostaniecie nawet chmurki z podpowiedzią, żeby upewnić się czy ustawiliście odpowiednią datę końca kampanii. Przeoczenie tego elementu może być bardzo kosztowne.

Kilka lat temu Google pozwalało na tworzenie kont Prepaid, na które wpłacany był budżet kampanii, a po jego wyczerpaniu przestawała się ona wyświetlać. Aktualnie możliwe do założenia są jedynie konta postpaid, działające w oparciu o płatności automatyczne, wykonywane po przekroczeniu pewnego progu finansowego. Konta takie wymagają podłączenia karty płatniczej, z której automatycznie pobierane są środki najpierw co 800 zł później co 2000 zł.

Zaniedbanie w ustawieniu daty końcowej kampanii może zakończyć się wydaniem znacznie wyższej kwoty, niż byśmy tego chcieli. W przypadku jednego z klientów Kampania Inteligentna tworzona przy wsparciu pracownika Google zakończyła się utratą 2000 zł, ponieważ pracownik Google “zapomniał” poinformować o konieczności ustawienia daty zakończenia kampanii.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!