1 listopada 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 3 min.
W tym artykule poruszamy:
Automatyzacja to nie tylko domena przemysłu i produkcji, gdyż ma miejsce także w marketingu. W tym artykule dowiesz się, na czym polega real time bidding, czyli zautomatyzowany zakup powierzchni reklamowej.
To, jakie reklamy są pokazywane Internautom, zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest model rozliczenia i targetowania. Przykładowo w przypadku CPC (cost per click) reklamodawcy określają stawki, jakie są gotowi zapłacić za to, aby ich reklama pojawiała się na zapytania powiązane z daną frazą kluczową. Ostateczny koszt jest uzależniony od tego, ile kliknięć wygeneruje dany link/reklama.
Real time bidding (RTB) działa w podobny, lecz bardziej zaawansowany sposób, gdyż jest to aukcyjny model zakupu powierzchni reklamowej, który odbywa się w zautomatyzowany sposób w czasie rzeczywistym.
W systemie tym można wymienić stronę podażową (SSP – Supply Side Platform), która zapewnia powierzchnię reklamową oraz stronę popytową (DSP – Demand Side Platform), czyli systemy umożliwiające reklamodawcom zakup owej powierzchni. Duże znaczenie mają także hurtownie danych (DMP – Data Management Platform) – dają one dostęp do niezbędnych informacji pozwalających na targetowanie odbiorców.
Proces, jaki zachodzi w przypadku real time bidding najlepiej omówić na przykładzie:
Załóżmy, że dany użytkownik odwiedza swój ulubiony blog internetowy (może to robić zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym). Strona ta jest częścią sieci reklamowej, więc wysyłany jest do niej sygnał o możliwości sprzedaży danej sesji.
Jak dochodzi do wyboru reklamy, która zostanie wyświetlona temu użytkownikowi? Reklamodawcy, którzy należą do omawianej sieci, otrzymują powiadomienie o licytacji. System przesyła do nich także mnóstwo informacji na temat samej odsłony, co pozwala im ustalić, czy wezmą udział w aukcji, a jeśli tak, to jaką stawkę są gotowi zaoferować.
Gdy zwycięzca aukcji zostanie wybrany, to właśnie jego reklama pojawi się użytkownikowi wspomnianemu na początku. Warto przy tym zaznaczyć, że cały proces odbywa się w czasie rzeczywistym i trwa około 100 milisekund. Wszelkie działania reklamodawców są także realizowane przez zautomatyzowane procesy.
Real time bidding niesie ze sobą wiele korzyści. Reklamy tego typu mają zwykle duży współczynnik klikalności (CTR), gdyż system jest w stanie precyzyjnie dobrać je pod użytkowników, którzy się nimi zainteresują. Taka skuteczność w efekcie zwiększa także zwrot z inwestycji (ROI).
Zautomatyzowanie procesu wyświetlania reklam pozwoli także zyskać nowe moce przerobowe, gdyż marketerzy nie muszą już ręcznie zajmować się pewnymi aspektami prowadzenia kampanii marketingowych.
RTB to świetny i nowoczesny sposób prowadzenia marketingu w Internecie. Postaraj się wykorzystać potencjał, jaki on oferuje.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację