Jaki powinien być prawidłowy współczynnik odrzuceń

Jaki powinien być prawidłowy współczynnik odrzuceń

3 listopada 2021 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 5 min.

Współczynnik odrzuceń to metryka, na którą w SEO zwraca się dużą uwagę. Jaka zatem powinna być jej prawidłowa wartość? Jak optymalizować ten parametr? Tego dowiesz się w tym artykule.

Współczynnik odrzuceń strony – czym jest?

Według Google do odbicia dochodzi wtedy, gdy dany użytkownik podczas swojej sesji na witrynie spędza czas tylko na jednej podstronie, czyli nie klika w żadne inne linki.

Warto tu zaznaczyć, że chodzi o odwiedziny, które mają zewnętrzne źródło (np. inna strona lub wyniki wyszukiwania Google). Jeśli użytkownik na Twojej witrynie odwiedzi podstronę A, przejdzie z niej do podstrony B, którą to następnie od razu opuści, nie będzie to się liczyć jako odbicie na podstronie B.

Sam zaś współczynnik odrzuceń (określany też jako wskaźnik odrzuceń lub bounce rate) to odsetek odwiedzających, w przypadku których dochodzi do tytułowego odbicia. Można go wyrazić wzorem:

Współczynnik odrzuceń – jaki powinien być?

Jeśli chodzi o współczynnik odbicia, firma RocketFuel przeprowadziła pod tym względem świetną analizę. W skrócie jego średnia wartość to 49%, podczas gdy większość stron znajduje się w zakresie od 26% do 70%:

Źródło

Najniższa wartość w teście wyniosła 27,33%. Mowa tutaj o prawidłowo funkcjonującej stronie, gdyż wyniki poniżej 25% (a zwłaszcza od 0% do 5%) wskazują raczej na błędy w pomiarach, niewłaściwą implementację funkcji śledzenia zdarzeń lub nieprzewidziany wpływ zewnętrznych aplikacji.

Tak więc w kwestii współczynnika odrzuceń, to jaki powinien być? Można ustalić w przybliżeniu następującą skalę:

  • Więcej niż 80% – bardzo źle
  • Od 80% do 60% – źle
  • Od 59% do 45% – średnio
  • Od 44% do 35% – dobrze
  • Od 34% do 25% – bardzo dobrze

Aby ustalić, czy mamy do czynienia ze stosunkowo wysokim współczynnikiem odrzuceń, warto też spojrzeć na średnie wyniki w zależności od branży:

Produkty spożywcze zajmują najwyższe miejsce, osiągając wartość współczynnika odbicia w wysokości 65,62%. Na samym dole jest branża nieruchomości z wynikiem 44,50%, co daje 21,12 punktów procentowych różnicy. Rozbieżność między poszczególnymi niszami nie jest drastyczna, ale na pewno zauważalna.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń zawsze warto mieć na uwadze. Oto kilka skutecznych sposobów, jak go zmniejszyć:

1. Czas ładowania strony

Czas ładowania się strony powinien wynosić nie więcej niż 3 sekundy. Przekroczenie tej granicy sprawia, że szansa na odbicie gwałtownie wzrasta. Zadbaj zatem o kod witryny, skompresuj pliki multimedialne i korzystaj z dobrego hostingu.

2. Czytelność tekstu

Odwiedzający szybko stracą zainteresowanie treścią danej podstrony, jak i całej witryny, jeśli nie są w stanie szybko znaleźć tego, co ich interesuje. Jakościowy content jednak nie wystarczy, gdyż musi on być także odpowiednio sformatowany. Zadanie to można na szczęście zrealizować na wiele sposobów – różne nagłówki, listy wypunktowane, pogrubienia, kursywy itp. Wszystko to pomaga w szybkim przeszukaniu tekstu pod kątem najważniejszych informacji.

3. Linkowanie wewnętrzne

Jeśli chcesz, aby odwiedzający otworzyli także inne podstrony, ułatw im to. Zamieszczaj w tekście kontekstowe linki odnoszące się do powiązanych treści, dodaj panele boczne z polecanymi, podobnymi artykułami i ułatw nawigację po głównych podstronach witryny.

W ten sposób znacznie zwiększysz szansę na to, że czyjaś wizyta będzie obejmować więcej stron.

Współczynnik odrzuceń strony – podsumowanie

Zawsze miej na uwadze współczynnik odrzuceń, gdyż jeśli jest za wysoki, może to świadczyć o problemach na stronie. Aby go zmniejszyć zastosuj się do omówionych tutaj porad.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!