W tym artykule poruszamy:
Na pozycjonowanie stron ma wpływ mnóstwo czynników. Jednym z nich jest m.in. bezpieczeństwo. Możesz się zatem zastanawiać – czy certyfikaty SSL i SEO są ze sobą powiązane? W tym artykule bliżej przyjrzymy się tej kwestii.
Certyfikaty SSL – czym są?
Rozwinięcie skrótu SSL to Secure Sockets Layer. Pojęcie to oznacza popularną technologię, która stosowana jest przy ochronie wrażliwych danych. Dzięki niej urządzenie odwiedzającego oraz serwer strony są w stanie nawiązać między sobą bezpieczne połączenie.
Certyfikat SSL chroni następujące dane:
- Numery dowodów osobistych, numery telefonów, adresy, numery PESEL
- Loginy i hasła dostępu
- Wiadomości przesyłane przez formularze kontaktowe
- Transakcje pieniężne w tym informacje dotyczące kart kredytowych
Domyślny protokół stosowany przez strony internetowe to HTTP. Dzięki certyfikatowi SSL zmienia się on jednak na HTTPS – oprócz tego obok adresu URL można zobaczyć symbol kłódki. Jest to jasna informacja dla odwiedzającego, że dane wymieniane z tą stroną internetową są szyfrowane i bezpieczne.
Posiadanie certyfikatu SSL jest koniecznością w przypadku sklepów internetowych, które z oczywistych powodów muszą dbać o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Jak jednak wygląda związek między SSL i SEO?
SSL i czynniki rankingowe Google
Google przez wiele lat podkreślało, że bezpieczeństwo ma wpływ na pozycjonowanie witryn. Z biegiem czasu firma podejmowała kolejne działania, aby zachęcić właścicieli stron do poważniejszego traktowania tej sprawy.
W grudniu 2015 roku Google ogłosiło na swoim blogu:
Chcielibyśmy ogłosić, że dostosowujemy nasz system indeksowania, aby wyszukiwał więcej stron HTTPS. Oznacza to, że zaczniemy indeksować odpowiedniki HTTPS stron HTTP, nawet jeśli te pierwsze nie są linkowane z żadnej strony.
Z kolei od stycznia 2017 roku Google Chrome zaczęło oznaczać strony bez SSL jako niebezpieczne. Wkrótce w jej ślad poszły także inne przeglądarki.
W 2018 roku Google jeszcze raz potwierdziło, że stara się kłaść coraz większy nacisk na bezpieczeństwo w sieci, faworyzując strony z certyfikatem SSL. Jak więc widać, SEO i HTTPS są ze sobą blisko powiązane.
SSL, SEO i preferencje użytkowników
Warto zaznaczyć, że certyfikat SSL nie wpływa tylko na samo pozycjonowanie stron, ale ma także duże znaczenie w kwestii tego, jak strona jest traktowana przez odwiedzających. Badanie przeprowadzone przez agencję John Cabot wykazało, że 47% użytkowników rozpoznaje ostrzeżenie Strona nie jest bezpieczna. Oprócz tego 64% ankietowanych chciałoby opuścić taką witrynę od razu!
Jaki z tego wniosek? Nawet jeśli certyfikat SSL nie wpłynie bezpośrednio na Twoje pozycje w Google, to na pewno pomoże Ci zyskać zaufanie u odwiedzających.
SSL i SEO – podsumowanie
Certyfikat SSL to obecnie podstawa bezpiecznych i dobrze prosperujących stron w Google. W DNS Group pomagamy naszym klientom w zakupie i instalacji takich certyfikatów, dlatego jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami.