Czy SSL jest konieczny przy pozycjonowaniu stron

Czy SSL jest konieczny przy pozycjonowaniu stron

10 maja 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.

Na pozycjonowanie stron ma wpływ mnóstwo czynników. Jednym z nich jest m.in. bezpieczeństwo. Możesz się zatem zastanawiać – czy certyfikaty SSL i SEO są ze sobą powiązane? W tym artykule bliżej przyjrzymy się tej kwestii.

Certyfikaty SSL – czym są?

Rozwinięcie skrótu SSL to Secure Sockets Layer. Pojęcie to oznacza popularną technologię, która stosowana jest przy ochronie wrażliwych danych. Dzięki niej urządzenie odwiedzającego oraz serwer strony są w stanie nawiązać między sobą bezpieczne połączenie.

Certyfikat SSL chroni następujące dane:

  • Numery dowodów osobistych, numery telefonów, adresy, numery PESEL
  • Loginy i hasła dostępu
  • Wiadomości przesyłane przez formularze kontaktowe
  • Transakcje pieniężne w tym informacje dotyczące kart kredytowych

Domyślny protokół stosowany przez strony internetowe to HTTP. Dzięki certyfikatowi SSL zmienia się on jednak na HTTPS – oprócz tego obok adresu URL można zobaczyć symbol kłódki. Jest to jasna informacja dla odwiedzającego, że dane wymieniane z tą stroną internetową są szyfrowane i bezpieczne.

Posiadanie certyfikatu SSL jest koniecznością w przypadku sklepów internetowych, które z oczywistych powodów muszą dbać o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Jak jednak wygląda związek między SSL i SEO?

SSL i czynniki rankingowe Google

Google przez wiele lat podkreślało, że bezpieczeństwo ma wpływ na pozycjonowanie witryn. Z biegiem czasu firma podejmowała kolejne działania, aby zachęcić właścicieli stron do poważniejszego traktowania tej sprawy.

W grudniu 2015 roku Google ogłosiło na swoim blogu:

Chcielibyśmy ogłosić, że dostosowujemy nasz system indeksowania, aby wyszukiwał więcej stron HTTPS. Oznacza to, że zaczniemy indeksować odpowiedniki HTTPS stron HTTP, nawet jeśli te pierwsze nie są linkowane z żadnej strony.

Z kolei od stycznia 2017 roku Google Chrome zaczęło oznaczać strony bez SSL jako niebezpieczne. Wkrótce w jej ślad poszły także inne przeglądarki.

W 2018 roku Google jeszcze raz potwierdziło, że stara się kłaść coraz większy nacisk na bezpieczeństwo w sieci, faworyzując strony z certyfikatem SSL. Jak więc widać, SEO i HTTPS są ze sobą blisko powiązane.

SSL, SEO i preferencje użytkowników

Warto zaznaczyć, że certyfikat SSL nie wpływa tylko na samo pozycjonowanie stron, ale ma także duże znaczenie w kwestii tego, jak strona jest traktowana przez odwiedzających. Badanie przeprowadzone przez agencję John Cabot wykazało, że 47% użytkowników rozpoznaje ostrzeżenie Strona nie jest bezpieczna. Oprócz tego 64% ankietowanych chciałoby opuścić taką witrynę od razu!

Jaki z tego wniosek? Nawet jeśli certyfikat SSL nie wpłynie bezpośrednio na Twoje pozycje w Google, to na pewno pomoże Ci zyskać zaufanie u odwiedzających.

SSL i SEO – podsumowanie

Certyfikat SSL to obecnie podstawa bezpiecznych i dobrze prosperujących stron w Google. W DNS Group pomagamy naszym klientom w zakupie i instalacji takich certyfikatów, dlatego jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!