Czym jest filtr algorytmiczny Google

Czym jest filtr algorytmiczny Google

20 maja 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 7 min.

Niektórzy, starając się o wysokie pozycje w SERP-ach, łamią reguły gry. Aby zaadresować takie działania, Google przygotowało filtr algorytmiczny. Czym on jest i jak działa? Tego dowiesz się w tym artykule.

Filtr Google – czym jest?

Wskazówki dla webmasterów to zbiór wytycznych przygotowanych przez Google, do których należy się stosować, aby z powodzeniem zajmować wysokie pozycje. Obejmują one takie czynniki jak szybkość ładowania, dobre linkowanie wewnętrzne, stosowanie tekstów alternatywnych i wiele więcej. Można w nich znaleźć także ostrzeżenia dotyczące praktyk, których należy unikać, jak kopiowanie treści, ukryte linki, content generowany automatycznie i wiele więcej.

Jeśli jakaś strona w wyraźny sposób łamie te zasady, może na nią zostać nałożony automatyczny filtr Google. W jego wyniku widoczność zostaje obniżona zwykle o kilkadziesiąt miejsc. Takie działania mogą dotyczyć części fraz kluczowych, na które widoczna jest witryna, lub ich wszystkich.

Kary ręczne Google

Wspomniany wcześniej filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie, gdy Google wykryje nieodpowiednie praktyki. Ilość takich kar zwykle nasila się po wprowadzeniu większych aktualizacji, jak choćby Google Pingwin, który dotyczył linków słabej jakości.

Oprócz tego istnieją także kary ręczne, które nakładane są indywidualnie zwykle przez członków Search Quality Team. Ich praca polega na analizowaniu stron według zbioru wytycznych, a ich wnioski są następnie uwzględniane w planach rozwoju algorytmu.

Członkowie Search Quality Team analizują strony losowo, po tym, jak nałożono na nie filtr algorytmiczny lub na skutek zgłoszenia naruszenia zasad.

Jak sprawdzić, czy strona ma filtr Google?

Ustalenie tego, czy na stronę nałożono filtr Google, wymaga jej stałego monitoringu. Jako że obecność takiej kary skutkuje spadkiem pozycji, należy skorzystać z narzędzi, które dostarczają tego typu danych.

Przydatne w takiej sytuacji okazują się raporty w Google Analytics. Przejdź do Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium. Wybierz jak najdłuższy przedział czasu i zawęź źródło ruchu do google/organic. Jeśli zauważyłeś gwałtowny spadek, którego nie da się wytłumaczyć w inny sposób (np. zredukowanie budżetu na marketing), zapewne mogło dojść do nałożenia kary.

Na szczęście obecność kar ręcznych jest znacznie łatwiej ustalić. W tym celu w Google Search Console przejdź do Ruch związany z wyszukiwaniem > Ręczne działania. Gdyby do niej doszło, znajdziesz tutaj nie tylko powiadomienie, ale także informację o powodzie takiej decyzji.

Filtr Google – podsumowanie

Otrzymanie filtru Google to na pewno niepożądana sytuacja. Wyjście z niego nie jest zawsze oczywiste i może zająć trochę czasu. Jeśli zmagasz się zatem z tego typu problemem, skontaktuj się z nami, a będziemy w stanie Ci pomóc.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!