W tym artykule poruszamy:
Audyt SEO zwykle pozwala znaleźć wiele problemów związanych z funkcjonowaniem strony. Naturalną koleją rzeczy następnym krokiem jest optymalizacja witryny pod kątem technicznym. Na czym zatem ona polega? Jakie czynności obejmuje? Tego dowiesz się w tym artykule.
Techniczna optymalizacja strony – czym jest?
Techniczna optymalizacja, określana też jako techniczne SEO (technical SEO) odnosi się do poprawy tych czynników związanych z działaniem strony, które przyczyniają się do tego, że funkcjonuje ona niezawodnie i nie generuje niepotrzebnych problemów.
Warto zaznaczyć, że nad takimi czynnikami masz pełną, bezpośrednią kontrolę. Oprócz tego, dbając o tego typu kwestie, tworzysz świetny fundament całej witryny. Choć inne elementy pozycjonowania i optymalizacji strony jak content oraz linkowanie także mają duże znaczenie, to jednak trudno poświęcić im należytą uwagę, jeśli zmagasz się z problemami technicznymi.
Jak zoptymalizować stronę pod SEO techniczne?
W ramach tego typu optymalizacji należy zwracać uwagę na liczne czynniki:
1. Szybkość ładowania
Szybkość ładowania to podstawa SEO. Jeśli jest ona za mała, odwiedzający szybko opuszczą witrynę. Google w szczególny sposób bierze pod uwagę jej wartość podczas pozycjonowania.
Istnieje wiele sposobów, aby zoptymalizować tę wartość:
- Dobierz hosting odpowiadający potrzebom Twojej strony.
- Nie zamieszczaj na stronie zbyt dużej ilości zdjęć, a te, które już masz, kompresuj do mniejszych rozmiarów.
- Korzystaj z wtyczek pamięci podręcznej (cache plugins).
- Zastosuj asynchroniczne ładowanie kodu JavaScript.
2. Crawling i indeksacja
Aby nie utrudniać Google procesu analizowania i zapamiętywania zawartości Twojej strony, pamiętaj o następujących kwestiach:
- Nie stosuj nadmiernego linkowania wewnętrznego.
- Regularnie usuwaj stare, nieaktualne podstrony.
- Odpowiednio skonfiguruj XML sitemapę.
- Odpowiednio skonfiguruj plik Robots.txt.
- Dbaj o jakość i poprawność przekierowań.
3. Duplikacja treści
Duplikacja contentu to nie tylko bezmyślne kopiowanie cudzych treści. Często (a zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych) dochodzi do niej wewnętrznie z racji różnych czynników technicznych. Oto kwestie, na które warto zwracać uwagę pod tym względem:
- Wewnętrzne wyniki wyszukiwania – strony powstające w wyniku działania wewnętrznej wyszukiwarki powielają istniejące treści. Zastosuj w ich przypadku tag „noindex”, aby Google nie brało ich pod uwagę podczas indeksacji.
- Strony kategorii – dbaj o unikatowe opisy produktów i kategorii, gdyż w przypadku dużych sklepów szybko potrafią one stać się do siebie podobne.
- Identyfikator sesji (?sid=) – omawiany identyfikator służy do śledzenia zachowania użytkowników, ale jednocześnie tworzy kopię głównego adresu URL, dlatego lepiej go nie używać.
Optymalizacja SEO pod kątem technicznym – podsumowanie
Techniczne SEO obejmuje znacznie więcej kwestii jak bezpieczeństwo, poprawa jakości kodu, umiejętne stosowanie danych strukturalnych itp. Warto dlatego zlecić optymalizację tych kwestii doświadczonym profesjonalistom, aby uzyskać jak najlepsze efekty.
Gdy już zadbasz o kwestie techniczne, warto następnie przejść do wypełnienia strony przydatnym i dobrze zoptymalizowanym contentem. Właśnie tego tematu dotyczy następny artykuł.