szybki-kontakt
Pozycjonowanie: Abonament, czy „Za efekt”

Pozycjonowanie: Abonament, czy „Za efekt”

Karol Michałowski

Mam nadzieję, że spodoba Ci się czytanie tego wpisu na blogu. Jeśli chcesz, abyśmy zajęli się marketingiem za Ciebie kliknij tutaj.

28 listopada 2018 Czas czytania: 12 min.

Dwoma, w chwili obecnej najpopularniejszymi, metodami rozliczeń w procesie pozycjonowania są opłata abonamentowa oraz rozliczenie za efekt. Obie te metody rozliczeń mają swoich zwolenników i przeciwników.

Przygotowując się do pozycjonowania swojej strony, jeszcze przed wybraniem agencji, której powierzymy naszą stronę, powinniśmy się zastanowić, jakie mamy cele biznesowe, krótko i długo terminowe i od nich uzależnić wybór metody rozliczania z agencją interaktywną.

Pozycjonowanie w abonamencie

Metoda pozycjonowania abonamentowego, opartego o stałe płatności wnoszone przez klienta, niezależnie od aktualnych wyników strony, jest rozwiązaniem promowanym w chwili obecnej przez większość dużych agencji SEO. Wbrew pozorom i czarnemu PR’owi w pozycjonowaniu abonamentowym nie chodzi o naciągnięcie nieświadomego klienta na ponoszenie wysokich kosztów pozycjonowania.

Proces pozycjonowania strony to szereg działań rozłożonych w czasie i wymagających konsekwencji, i systematyczności w ich realizowaniu. Agencja, która dysponuje stałym budżetem, które przeznacza na działania SEO może zbudować długofalową strategię, która przyniesie klientom wymierne i co najważniejsze stabilne wyniki.

Współpraca w oparciu o model abonamentowy wymaga od właściciela pozycjonowanej firmy zaufania do agencji, z która podjął współpracę. Od agencji zaś wymaga zrozumienia dla obaw klienta i umiejętności ich rozwiania. Proces pozycjonowania strony nie jest kosztem ponoszonym przez jej właściciela, a inwestycją w przyszłe zyski.

Pozycjonowanie za efekt

Model rozliczenia procesu pozycjonowania za efekt, najczęściej zależnie od osiąganych pozycji, to najstarsza metoda rozliczania procesu pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych.

Metoda ta jest niezwykle popularna wśród właścicieli stron internetowych, gdyż nie muszą oni płacić firmie pozycjonującej w pierwszym okresie współpracy. Firma pozycjonująca rozliczająca się za efekt w oczach właścicieli stron „bardziej się stara”, aby zarobić. W rzeczywistości metoda ta nie wymaga wcale od firmy pozycjonującej większych starań, a wręcz przeciwnie, stanowi znakomite pole do nadużyć i zarobienia kosztem nieświadomego klienta. Nie jest tak zawsze, ale zdarza się to niezwykle często.

Firmy rozliczające się za efekt dobierają najczęściej frazy, które łatwo jest „wypozycjonować” na określony w umowie z klientem pułap. Najczęściej są to pozycje z zakresu 5-7 lub 5-10, które w przypadku fraz, których konkurencji nie stanowią duże portale, jak OLX lub Allegro są dla nich stosunkowo łatwo osiągalne.

Tajemnicą sukcesu firm pozycjonujących za efekt jest łamanie zasad określonych przez wyszukiwarkę Google. Ten typ pozycjonowania określany jest często jako Black Hat SEO.

Stosując metody Black Hat SEO, firmy pozycjonujące za efekt, podłączają do strony klienta duże ilości niskiej jakości linków, które pozwalają im w szybkim tempie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Aby przeciwdziałać takim praktykom w 2012 roku Google opracowało algorytm o wdzięcznej nazwie Pingwin, a 23 września 2016 roku już czwartą generację tego algorytmu.

Czym jest algorytm Pingwin 4.0?

W dużym uproszczeniu Google Pingwin odpowiada za skanowanie stron internetowych i analizowanie ich pod kątem prowadzących do nich linków. W przypadku wykrycia witryny, do której prowadzą Spam Linki, Pingwin nakłada na taką witrynę karę polegającą na znacznym obniżeniu lub całkowitym usunięciu z wyników wyszukiwania witryny na konkretne, pozycjonowane frazy.

Jest to dla właściciela domeny, jak i firmy pozycjonującej, sygnał ostrzegawczy, aby usunąć niezdrowe linkowanie. Spam linki kupowane bardzo niskim kosztem, niezależnie od ich źródła mają jedną wspólną cechę, są niemal zawsze nieusuwalne. Brak usunięcia linków prowadzi do nałożenia kary, tak zwanego filtru algorytmicznego, na całą domenę. Kara taka powoduje usunięcie całej witryny z wyników wyszukiwania na okres co najmniej 24 miesięcy.

Pozycjonowania w abonamencie czy za efekt, co wybrać?

Wybór modelu pozycjonowania zależy wprost od naszych celów biznesowych. Jeśli strona internetowa ma w założeniu stanowić integralną część prowadzonego przez nas biznesu, budować rozpoznawalność marki w sieci oraz pozyskiwać klientów, najważniejsza powinna być stabilność osiąganych wyników. W takim wypadku odpowiednim modelem jest opłata abonamentowa, w której otrzymujemy od agencji gotowy plan działania, mający za zadanie przynieść oczekiwane efekty.

Jeśli chcemy w szybki sposób wypromować markę sezonową, wydarzenie lub firmę, z którą nie wiążemy planów na przyszłość model rozliczenia za efekt może okazać się opłacalny. Należy jednak pamiętać, by podjąć świadomą decyzję odnośnie tego, na jakie frazy chcemy być widoczni i nie kierować się wyłącznie sugestiami firmy proponującej taki model pozycjonowania.

Zawsze w takiej sytuacji zamówić raport fraz lub prosty audyt konkurencji w innej agencji seo.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

SEO

Każda dobra współpraca zaczyna się od rozmowy 🙂

Napisz do nas i zacznijmy działać!

    Wolisz szybki kontakt?

    Możesz też do nas zadzwonić:

    📞 tel. 22 104 93 33