W tym artykule poruszamy:
Google ogłosiło, że przeglądarka Chrome rozpocznie blokowanie stron internetowych zawierających mixed content począwszy od grudnia 2019 roku. Administratorzy i właściciele stron internetowych powinni przeprowadzić audyt swoich witryn pod kątem treści dostarczanych z niezabezpieczonych certyfikatem SSL źródeł.
Czym jest Mixed Content
Mixed content występuje kiedy zasoby dostarczane są do strony internetowej zarówno ze źródeł zabezpieczonych (HTTPS) jak i stron niezabezpieczonych protokołem SSL. Strony takie pomimo wykupionego certyfikatu nadal mogą stanowić zagrożenie dla ich użytkowników.
Jak Google Chrome rozwiąże problem Mixed Content?
W chwili obecnej Google Chrome ładuje strony internetowej zawierające Mixed Content. Jedyną informacją, że strona posiada Mixed Content jest ostrzeżenie pojawiające się zamiast kłódki w pasku adresu. Począwszy od aktualizacji Chrome 79, która swoją premierę będzie miała w grudniu 2019 roku Google wprowadzi dwie zmiany.
- Przeglądarka sprawdzi, czy zasoby dostarczone z niezabezpieczonych źródeł posiadają również wersję HTTPS i jeśli taka wersja będzie występować przeglądarka automatycznie dokona zamiany.
- Jeśli treści nie posiadają wersji zabezpieczonej protokołem HTTPS, użytkownikowi wyświetli się przycisk pozwalający na odblokowanie niebezpiecznych zasobów.
Począwszy od stycznia 2020 roku, wraz z wprowadzeniem Chrome 80 ma zostać zlikwidowana opcja odblokowywania niezabezpieczonych zasobów i nastąpi całkowite zablokowanie stron zawierających mixed content.
Jak podaje wyszukiwarka Google w 2019 roku niemal 90% odwiedzin globalnie miało miejsce na stronach z włączonym certyfikatem SSL. Zablokowanie mixed content na tych stronach oraz umieszczenie komunikatu o niezabezpieczonych zasobach może w drastyczny sposób zmniejszyć konwersje i sprzedaż na stronach z błędnie zaimplementowanym certyfikatem.
Jak zabezpieczyć się przed Mixed Content?
Przede wszystkim należy wykonać audyt swojej strony internetowej. Podstawowy komunikat o zagrożeniu znajduje się zazwyczaj w pasku adresu obok URL witryny. Jeśli nawet w tym miejscu nie występuje komunikat ostrzegawczy, warto zawsze skorzystać z narzędzi analitycznych lub zgłosić się z prośbą o audyt do agencji interaktywnej.