Wybierz swoją strategię: projektowanie stron internetowych z myślą o urządzeniach mobilnych vs. projektowanie responsywne

Wybierz swoją strategię: projektowanie stron internetowych z myślą o urządzeniach mobilnych vs. projektowanie responsywne

14 marca 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 6 min.

Jaka jest różnica między projektowaniem witryn mobilnych a projektowaniem responsywnym? Które podejście jest lepsze dla Twojej firmy? Aby odpowiedzieć na te pytania, jak zawsze musisz wiedzieć, kim są Twoi odbiorcy, w jaki sposób uzyskują dostęp do Twojej witryny i jakie działania chcesz, aby wykonali. Czy ludzie uzyskują dostęp do Twojej witryny w ruchu lub siedząc za biurkiem? Czy używają połączenia Wi-Fi lub 3G? Po uzyskaniu odpowiedzi na te i wiele innych pytań możesz podjąć świadomą decyzję, który projekt najlepiej pasuje do Twojej nowej witryny.

JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY PROJEKTOWANIEM MOBILNYM A RESPONSYWNYM?

Po pierwsze, często istnieje pewne zamieszanie, jeśli chodzi o te koncepcje. Wiele osób błędnie myśli, że są jednym i tym samym, skoro są zupełnie inni .

Projekt responsywny zaczyna się na pulpicie; to znaczy przy maksymalnej wymaganej rozdzielczości, a następnie skaluje się w dół do najmniejszego ekranu. Mimo że treść i układ pasują do smartfonów, nawigacja, zawartość i prędkość pobierania są bardziej dostosowane do tradycyjnej witryny.
Projekt mobilny jest podobny do projektowania aplikacji mobilnej, a następnie dostosowywania układu tak, aby można go było ładnie wyświetlać na tabletach i urządzeniach stacjonarnych bez zbyt wielu modyfikacji. Cały projekt i układ opierają się na zapewnieniu doskonałych wrażeń użytkownikom mobilnym: szybkim pobieraniu, bogatej zawartości multimedialnej, aby zainteresować odbiorców docelowych, łatwej nawigacji na ekranie dotykowym i tak dalej.

DLACZEGO PROJEKTOWANIE RESPONSYWNE

Ogólnie rzecz biorąc, responsywne projektowanie jest bardziej powszechne wśród firm B2B, w których treść witryny musi być pouczająca i autorytatywna. Bogata treść HTML o prawidłowej strukturze jest również świetna do SEO. Jako agencja cyfrowa kierujemy reklamy głównie do innych firm i wiemy, że 80% użytkowników korzysta z laptopa lub komputera stacjonarnego i uzyskuje dostęp do naszej witryny w godzinach pracy. W związku z tym projektowanie responsywne jest najlepszym podejściem. Treść, nawigacja i układ stron DNS Group reaguje na smartfony i tablety, zapewniając doskonały UX naszym użytkownikom mobilnym.

Plusy

– Dobre dla witryn z dużą ilością informacji

– Łatwiejsze w przypadku dużych formularzy i złożonych wezwań do działania

– Ekonomiczny rozwój i konserwacja

– Świetne do SEO

Wady

– Wrażenia mobilne nie są zoptymalizowane w 100%

DLACZEGO PROJEKTOWANIE MOBILNE

Słyszymy, jak mówisz, projektowanie responsywne brzmi dobrze. Dlaczego warto ryzykować projektowanie z myślą o urządzeniach mobilnych? Po prostu statystyki pokazują, że uzależniliśmy się od surfowania na urządzeniach mobilnych. Obecnie 52,64% całego ruchu w Internecie odbywa się za pośrednictwem telefonów komórkowych, a do końca roku eksperci Zenith Media przewidują wzrost nawet o 75%. Mając na uwadze te informacje, ważne jest, aby zrozumieć, czym jest projekt mobilny i jakie są jego zalety. W przeciwieństwie do projektowania responsywnego, mobile-first to pełne doświadczenie użytkownika mobilnego: dostosowany interfejs użytkownika podobny do aplikacji, mniej tekstu, większe czcionki, duża prędkość pobierania, wideo i audio, jedno wezwanie do działania na stronę, krótkie formularze, etcetera. Ponadto przeglądarki mobilne wkrótce będą miały dostęp do większej liczby funkcji smartfonów, takich jak aparat, haptyczne sprzężenie zwrotne, wykrywanie głosu, dzięki czemu projekt zorientowany na urządzenia mobilne będzie w stanie zapewnić wyjątkowe wrażenia, które pozwolą Twojej witrynie wyprzedzić konkurencję i zwiększyć ruch.

Plusy

– Lepsze wrażenia użytkownika na urządzeniach mobilnych

– Większość użytkowników Internetu korzysta ze smartfona

– Zaprojektuj witrynę internetową, aby korzystać z wbudowanych funkcji telefonu

– Tańsze niż tworzenie aplikacji na iOS, Androida lub Hybrid

Wady

– Środowisko pulpitu nie jest zoptymalizowane w 100%

– Nie nadaje się do witryn o dużej zawartości treści

MOBILNY LUB RESPONSYWNY

To stosunkowo łatwa decyzja: zastosuj zasadę 80-20. Jeśli 80% docelowych odbiorców korzysta z komputerów stacjonarnych, projekt responsywny; jeśli 80% korzysta z telefonów komórkowych, użyj najpierw mobile. Świetnie mówisz, ale co, jeśli moi użytkownicy są podzieleni 50-50? Musisz zobaczyć , jakie są trendy użytkowania , jaki jest Twój budżet i gdzie będzie Twoja firma za 3 lata. Jeśli Twoja firma jest całkowicie cyfrowa i zapewniająca doskonałe wrażenia użytkownika nie można zignorować, być może powinieneś utworzyć dwie odrębne witryny dostosowane specjalnie dla użytkowników komputerów stacjonarnych i mobilnych.

Gdzie możesz uzyskać te informacje? Zacznij od korzystania z Google Analytics . Dzięki temu uzyskasz świetne informacje o tym, jak i kiedy ludzie uzyskują dostęp do Twojej witryny. Powinieneś także zbadać statystyki branżowe, aby sprawdzić, jakie jest użycie na Twoim rynku. Na przykład, jeśli masz witrynę restauracji w Warszawie, korzystanie z urządzeń mobilnych powinno znacznie przekraczać 80%. Innym świetnym sposobem na uzyskanie informacji jest przeprowadzenie testów użytkowników i rozmowa z jak największą liczbą klientów. Ostatecznie, jeśli ktoś przeglądający Twoją witrynę ma „złe” wrażenia z użytkowania, istnieje tylko 20% szansy, że wróci!

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!