Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) w e-commerce

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) w e-commerce

4 marca 2022 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 4 min.

Jeśli chcesz, aby Twój sklep generował jak najlepszą sprzedaż, powinieneś wziąć pod uwagę optymalizację konwersji. Czym ona jest i jak ją realizować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Czym jest współczynnik konwersji?

Konwersja ma miejsce wtedy, gdy odwiedzający stronę internetową podejmuje działanie pożądane z punktu widzenia SEO i reklamy. Oczywiście najlepszą akcją w takich przypadkach jest dokonanie zakupu, ale można w to także wliczyć:

  • Pobranie pliku
  • Utworzenie konta
  • Wypełnienie formularza
  • Zapisanie się na newsletter

Współczynnik konwersji to z kolei procentowe określenie tego, jaki odsetek odwiedzających podejmuje właśnie takie monitorowane działania.

W kontekście optymalizacji konwersji ważny jest punkt odniesienia. Google Analytics stosuje w tym celu sesje. Google Analytics 4 daje z kolei do dyspozycji różne modele atrybucji.

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji?

Optymalizacja konwersji to wszelkie działania, jakie mają na celu zwiększenie wartości tytułowej metryki. W jakie wartości warto celować? Zakładając, że w grę wchodzi dokonanie sprzedaży, dane prezentują się następująco:

  • Średnia wartość współczynnika konwersji oscyluje w granicach 1,5% i 3% (przeważnie ta druga wartość).
  • W zależności od branży konwersja waha się w przedziale od 1% do 5%.
  • Na urządzeniach mobilnych konwersja jest zwykle 2 razy mniejsza niż na desktop.

Optymalizacja konwersji e-commerce – jak ją przeprowadzić?

Istnieje wiele sposobów na poprawę omawianego czynnika:

1. Prawidłowa konfiguracja

Źle ustawione kody śledzenia mogą sprawić, że Twoje konwersje spadną. W celu ich kontroli warto wspomagać się takim narzędziem jak Google Tag Assistant – informuje ono, czy funkcje śledzenia w przypadku każdej podstrony są prawidłowo skonfigurowane.

2. Szybkość ładowania

Czas ładowania się strony powinien być nie większy niż 3 sekundy:

Przekroczenie tego progu bardzo zwiększa szansę, że odwiedzający opuści stronę, co negatywnie odbija się na konwersjach.

3. Zastosuj live chat

Odwiedzający często są gotowi sfinalizować transakcję, jednak mają pewne obawy lub nie wiedzą, co dokładnie zrobić. W takich sytuacjach live chat (nawet obsługiwany do pewnego stopnia przez bota) może zapewnić potrzebną pomoc, co pozwoli „uratować” sprzedaż.

Narzędzia do optymalizacji konwersji

Oto podstawowe narzędzia, które pomogą Ci poprawić konwersje:

  • Google Analytics – pomiar licznych wartości dotyczących strony i zachowań użytkowników.
  • Woopra – analiza podróży zakupowej użytkownika.
  • Survey Monkey – tworzenie ankiet dla klientów.
  • Crazy Egg – analiza tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z treściami.
  • Mousestats – heat mapy, nagrywanie wizyt użytkowników, tworzenie miniankiet.
  • Landingi – proste tworzenie landing page’ów.

Optymalizacja konwersji – podsumowanie

Optymalizowanie współczynnika konwersji to bardzo ważny element polepszania zysków generowanych w e-commerce. Postaraj się zatem dokładnie realizować ten proces.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!