W tym artykule poruszamy:
Aby marketing generował jak najlepsze efekty, powinien być dostosowany z myślą o potrzebach użytkownika. Taki cel pozwala osiągnąć reklama kontekstowa. Czym ona jest i jak się ją wykorzystuje? Tego dowiesz się w tym artykule.
Co to jest reklama kontekstowa?
Jak sama nazwa wskazuje, omawiany typ reklamy bierze pod uwagę kontekst, w jakim będzie się wyświetlać, czyli zawartość i tematykę danej strony internetowej. Jeśli użytkownik czyta np. artykuł o modelach namiotów, reklamy będą powiązane tematycznie i dotyczyć innych produktów związanych z survivalem/outdoorem. Takie komunikaty są dlatego bardziej spersonalizowane i mają większą szansę na to, aby przykuć uwagę.
Reklamy kontekstowej nie należy mylić z reklamą behawioralną. Ich działanie jest podobne, jednak ta druga bierze pod uwagę aktywność odbiorcy, jak np. wcześniej odwiedzone strony i na tej podstawie dostosowuje swoją zawartość.
W przypadku tego artykułu mówimy o reklamach, które są prowadzone w sieci reklamy kontekstowej Google (Google Display Network).
Sieć reklamy kontekstowej – jak działa?
Aby uruchomić reklamę kontekstową, należy dobrać metodę kierowania. Istnieją 3 główne typy:
- Słowa kluczowe – reklama, analizując kontekst, kieruje się zbiorami słów, jakie pojawiają się na stronach.
- Tematy – reklama, analizując kontekst, bierze pod uwagę wybrane gotowe kategorie tematyczne.
- Miejsca docelowe – reklamy będą pojawiać się na precyzyjnie dobranych serwisach internetowych, podstronach, aplikacjach, kanałach YouTube itp.
Same reklamy kontekstowe mogą także przybierać różne formy. Oto one:
- Elastyczna reklama displayowa – stanowi ona niejako szablon, na podstawie którego Google automatycznie tworzy różne rodzaje reklam tak, aby osiągały one jak najlepsze wyniki. Bardzo popularny model.
- Reklama displayowa – samodzielnie przygotowana reklama, nad którą masz pełną kontrolę. Pamiętaj, aby była stworzona zgodnie z wytycznymi.
- Reklama lightbox – gdy użytkownik nasunie na taką reklamę, rozwinie się ona i ukaże materiał video. Taki format sprawdza się w generowaniu zaangażowania.
Reklama kontekstowa – modele rozliczeń
Z myślą o realizacji poszczególnych celów stworzono różne modele rozliczeniowe kampanii. Oto najpopularniejsze z nich:
- CPC (Cost Per Click) – opłata jest pobierana za pojedyncze kliknięcie reklamy.
- CPM (Cost Per Mile) – opłata jest pobierana za 1 000 wyświetleń reklamy.
- CPA (Cost Per Action) – opłata jest pobierana, gdy odbiorca wykona docelową akcję, np. wypełni formularz kontaktowy.
- CPE (Cost Per Engagement) – opłata jest pobierana za pojedynczą interakcję z reklamą, np. rozwinięcie jej.
Sieć reklamy kontekstowej – podsumowanie
Reklamy kontekstowe to świetny sposób na sprawne pozyskiwanie targetowanych klientów. Postaraj się dlatego skorzystać z tego narzędzia.