Google rich snippets – czym są dane strukturalne i jak je wdrożyć

Google rich snippets – czym są dane strukturalne i jak je wdrożyć

7 marca 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.

Jeśli chcesz zwiększyć widoczność swoich treści w Google i znacznie je uatrakcyjnić, powinieneś wykorzystać wyniki rozszerzone. W tym artykule dowiesz się, czym one są i jak je wdrożyć.

Google rich snippets – co to jest?

Rich snippets (po polsku określane jako elementy/fragmenty/wyniki rozszerzone) to wyniki wyszukiwania, które są wzbogacone o dodatkowe informacje. Jednocześnie prezentują się one inaczej w SERP-ach:

rich-snippets-google

Jak one powstają? Do ich opisania wykorzystuje się dane strukturalne. Przybierają one różną formę, jednak najczęściej wykorzystywana składnia to mikrodane (microdata).

Same dane strukturalne są z kolei mocno powiązane z projektem Schema.org, którego celem jest zarządzanie uniwersalnym językiem kodowania dla owych fragmentów rozszerzonych oraz rozwijanie go.

Rich snippets – najważniejsze rodzaje

Oto główne typy danych uporządkowanych, z których warto korzystać, aby poprawić widoczność strony:

1. Article

Oznaczenie to stosuje się w przypadku różnych blogowych artykułów tematycznych, wiadomości oraz informacji sportowych. Jeśli strona korzysta z AMP, taki tekst może m.in. pojawić się w karuzeli „Najważniejsze artykuły”.

2. Product

Po dodaniu takiego znacznika do produktów w wynikach wyszukiwania (w tym w Grafice Google) będą mogły pojawiać się na ich temat dodatkowe informacje jak cena, dostępność i oceny.

W przypadku Grafiki Google Twoje produkty otrzymają plakietkę „Produkt”, co pomoże wyróżnić je jako ofertę.

3. Recipe

Przepisy kulinarne mają swoją osobną kategorię w przypadku danych strukturalnych. Dzięki niej można podać różne dodatkowe dane jak czas przygotowania, wartości odżywcze i oceny recenzentów. Tak wzbogacone wyniki będą się pojawiać w Google, jak i w Google Grafika.

4. Instrukcje

Treści instruktażowe/poradnikowe można wyróżnić za pomocą oznaczenia „HowTo”. Warto je zastosować, jeśli w grę wchodzi lista czynności, która określa np. jak zawiązać krawat, czy jak rozkręcić komputer.

Same instrukcje mogą zawierać tekst, obrazy i materiały video. Jeśli zostaną odpowiednio zorganizowane, będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania i w akcjach Asystenta Google.

5. Pytania i odpowiedzi

Niektóre strony internetowe (jak quora.com), są skonstruowane w schemacie pytanie-odpowiedzi. Podobną formułę możesz zastosować w niektórych sekcjach swojej witryny (np. podstronie Q&A) i wyróżnić je znacznikami „QAPage”, „Question” i „Answer”.

Dzięki temu w wynikach wyszukiwania zarówno pytania, jak i odpowiedzi będą w widoczny sposób wyróżnione.

6. Fragment opinii

Fragment opinii pozwala utworzyć niejako podsumowanie recenzji i ocen wystawionych przez grupę recenzentów. Wyszukiwarka jest dzięki niemu w stanie wyświetlić ocenę gwiazdkową i fragment tekstu, który w miarę dokładnie odzwierciedla to, jaki stosunek odbiorcy mają do analizowanego podmiotu.

Dane strukturalne i SEO – podsumowanie

Rich snippets mogą bardzo pomóc w pozycjonowaniu strony i zwiększeniu sprzedaży. Postaraj się zatem zaimplementować je także na swojej witrynie.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!