31 maja 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 3 min.
W tym artykule poruszamy:
Ładowanie zasobów Twojej strony i przedstawianie ich użytkownikowi może odbywać się na różne sposoby. Jednym z popularnych rozwiązań jest infinite scroll. Na czym dokładnie on polega i jak wpływa na SEO? Tego dowiesz się w tym artykule.
Infinite scroll (zwany także infinity scrollem), czyli nieskończone przewijanie, to mechanizm, który automatycznie ładuje kolejną zawartość strony internetowej. Użytkownik nie musi wykonywać dodatkowych akcji, aby zobaczyć np. kolejną grupę zdjęć. Wystarczy, że przewinie stronę do odpowiedniego miejsca, a stanie się to automatycznie.
Rozwiązanie to jest zwykle stosowane w przypadku treści, które są szybko przeglądane w dużej ilości jak np. zbiór zdjęć.
Paginacja to obok infinite scrollingu druga główna metoda związana z ładowaniem i wyświetlaniem treści. Polega ona na dzieleniu contentu między kolejnymi stronami, na które użytkownik musi samodzielnie przejść.
Rozwiązanie to stosuje Google na głównej stronie wyników wyszukiwania:
Czasami paginacja stron jest hybrydowo łączona z nieskończonym przewijaniem. Rozwiązanie to można zobaczyć w przypadku wyników wyszukiwania Google Grafika, gdzie pewna ilość kolejnych zdjęć jest załadowywana automatycznie, aż do momentu, gdy użytkownik musi kliknąć Pokaż więcej wyników:
Nieskończone przewijanie ma wiele zalet z punktu widzenia wygody korzystania ze strony oraz doświadczenia użytkownika. Otworzenie nowej strony to dodatkowa akcja, którą musi podjąć odwiedzający, jak i kolejny okres oczekiwania na jej załadowanie (co może prowadzić do opuszczenia witryny, jeśli zajmuje zbyt długo).
Główna zaleta infinite scrollingu jest jednak związana z urządzeniami mobilnymi. Używanie gestów w celu przewijania strony jest bardziej intuicyjne i łatwiejsze niż kliknięcie kolejnego przycisku (zwykle małego) w celu załadowania dodatkowego contentu.
Nieskończone przewijanie z punktu widzenia SEO, jak i samego kodowania, tworzy liczne wyzwania. Główny problem stanowi indeksowanie – Google nie może pobrać kodu Java Script, który jest powiązany z contentem znajdującym się dopiero po przewinięciu strony. Z tego powodu botom indeksującym trzeba w pewnym stopniu pomagać.
Można to zrobić, stosując paginację niejako w tle. Dzięki temu strona korzystająca z infinite scrollingu będzie jednocześnie podzielona na części składowe, które boty indeksujące mogą z powodzeniem analizować.
Infinite scroll ma wiele zalet z punktu widzenia SEO, jednak z racji wyzwań natury technicznej, jego implementacja może być czasami problematyczna. Zastanów się zatem dokładnie, gdzie i jak go zastosować, a Twoja strona wiele na tym zyska.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację