W tym artykule poruszamy:
Co właściwie pozycjonowanie za efekt oznacza?
Zapoznając się z ofertami pozycjonowanie przesyłanymi przez firmy i specjalistów SEO można się natknąć na pojęcie Pozycjonowania za efekt. Jak wspomniałem wyżej Pozycjonowanie za efekt jest metodą rozliczenia pomiędzy specjalistą SEO lub Agencją a Klientem. Pozycjonowanie za efekt zakłada, że po osiągnięciu określonego KPI następuje rozliczenie według wcześniej ustalonych stawek. W przypadku pozycjonowania takim KPI najczęściej są pozycje zajmowane przez frazy kluczowe, a ostateczna kwota zależy od ich dziennych pozycji oraz trudności samej frazy.
Aktualnie część Agencji SEO stosuje bardziej złożony model pozycjonowania za efekt, w którym dla każdego Klienta wybierane jest indywidualne KPI, które ma w założeniu najlepiej odzwierciedlać efekt biznesowy usługi.
Pozycjonowanie w modelu za efekt wydaje się rozwiązaniem kuszącym szczególnie dla osób, po raz pierwszy stykających się z usługą pozycjonowania oraz dla osób, które spotkały się z nieuczciwym podejściem firmy SEO rozliczającej się w modelu abonamentowym i nie podejmującej działań przekładających się na sukces biznesowy Klienta.
Dlaczego powinieneś unikać pozycjonowania za efekt
“Płacę kiedy jestem widoczny. Brzmi uczciwie.” Co do zasady rozliczenie z Pozycjonowania za efekt jest rozwiązaniem korzystnym dla Klienta, który płaci dopiero wtedy, kiedy jest widoczny. Jak zawsze diabeł tkwi jednak w szczegółach. Pozycjonowanie za efekt może być skuteczne tylko w przypadku wyboru prawidłowych fraz kluczowych, które przyniosą odpowiednią ilość ruchu sprzedażowego. Wraz ze wzrostem wartości sprzedażowej danej frazy kluczowej rośnie jednak konkurencja i trudność w jej wypozycjonowaniu.
Firmy pozycjonujące strony internetowe w rozliczeniu abonamentowym stosują często pozycjonowanie w modelu szerokim, które polega na znajdowaniu dużej ilości fraz kluczowych, które mogą przynieść dla strony ruch sprzedażowy zanim główna fraza zostanie wypozycjonowana, co zazwyczaj wymaga czasu i odpowiednich nakładów.
Firmy Pozycjonujące za efekt nie mogą sobie pozwolić na poświęcenie czasu, a tym bardziej dużych środków na pozycjonowanie.
Pamiętajcie: Im efekt ma być szybszy, tym budżet musi być wyższy.
Dla uniknięcia wysokich kosztów przy osiągnięciu szybkiego efektu wybierane są w związku z tym frazy, które niekoniecznie mają najwyższą wartość sprzedażową.
Należy również pamiętać, że wiele firm w przypadku Pozycjonowania abonamentowego nie stosuje limitu fraz kluczowych i stara się zbudować dla Klienta widoczność na wiele możliwych fraz kluczowych. W przypadku Pozycjonowania za efekt najczęściej otrzymujesz 5, 10 maksymalnie 20 fraz kluczowych. Im więcej fraz kluczowych przy Pozycjonowaniu za efekt jest podawanych, tym większe jest ryzyko, że część z nich już z założenia nigdy nie osiągnie oczekiwanych pozycji w TOP10. Mają one za zadanie wzbudzić jedynie poczucie kompleksowych działań prowadzonych dla klienta.
Jednocześnie jeśli otrzymujecie ofertę Pozycjonowania w modelu abonamentowym, w której wybrane jest 5, 10 lub 20 słów kluczowych oznacza to, że firma zamierza ograniczyć swoje działania do minimum.
Zagrożenia SEO oparte na pozycjonowaniu za efekt
Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długofalowym polegającym na naturalnej budowie jej rankingu w oparciu o zawarte na stronie treści oraz jej odbiór przez użytkowników Google. Wyszukiwarka Google musi odnaleźć w internecie odnośniki do Twojej witryny, wykorzystać je do odwiedzenia jej i zeskanowania. Oczywiście możesz sugerować wyszukiwarce, że Twoja strona istnieje oraz wskazywać jej zawartość między innymi poprzez zgłoszenie do Google Search Console oraz utworzenie mapy strony w formacie XML. Są to jednak jedynie sugestie, które przeglądarka może zignorować lub wykorzystać, kiedy uzna to za stosowne.
Działania stosowane w Pozycjonowaniu za efekt wymagają osiągania szybkich rezultatów. Nie możemy więc liczyć na to, że przeglądarka internetowa odnajdzie nas w swoim czasie i umieści na wysokich pozycjach kiedy uzna to za stosowne. Konieczne są agresywne działania, często niezgodne z zasadami Google, które mogą przynieść szybki ale często krótkotrwały efekt, który niesie ze sobą długotrwałe konsekwencje.
Nieetyczne praktyki i techniki Black Hat SEO
Pozycjonowanie za efekt, jeśli wychodzi jako propozycja od Agencji dla klienta ma za zadanie opłacać się przede wszystkim tej Agencji. Oznacza to, że zbudowanie odpowiednio wysokich pozycji na wskazane słowa kluczowe musi być szybkie i tanie. W związku z czym do Pozycjonowania za efekt wybierane są frazy o niskiej konkurencji, łatwe do wypozycjonowania, a przedstawiane klientowi jako kluczowe dla jego sukcesu. W przypadku pozycjonowania stron internetowych “Szybko i Tanio” jest definicją Black Hat SEO. Techniki Black Hat SEO są w dużej mierze sprzeczne z wytycznymi firmy Google ponieważ mają za zadanie w agresywny sposób wpływać na ranking strony w wynikach wyszukiwania Google, nawet jeśli promowana strona nie spełnia wymogów technicznych i treściowych do zajmowania wskazanych pozycji.
Black Hat SEO fakty i mity:
- Masowe linkowanie – Jest to główny sposób oszukiwania wyszukiwarki Google o wysokiej wartości strony. Założenie jest proste i bazuje na jednym z czynników rankingowych, jakim jest naturalne linkowanie.
Mit: Jeśli do strony prowadzić będzie bardzo duża ilość linków przychodzących Google uzna, że strona jest popularna i wartościowa tym samym podnosząc jej widoczność.
Fakt: Google rozpoznaje pochodzenie linków i ignoruje linki niskiej wartości oraz pochodzące ze źródeł nie powiązanych z tematyką strony. Duża ilość takich linków może jednak spowodować nałożenie filtra blokującego widoczność strony w wynikach wyszukiwania na wybrane lub wszystkie słowa kluczowe. - Keyword stuffing – Na stronie publikowane są treści, w których często występują słowa kluczowe, dla których pożądane jest osiągnięcie wysokich pozycji.
Mit: Napisanie tekstu mocno nasyconego frazą kluczową w bezokoliczniku lub odmianie pożądanej do wypozycjonowania spowoduje gwałtowny wzrost widoczności strony.
Fakt: Google rozpoznaje treści pisane przez ludzi dla ludzi oraz zna zasady gramatyki dla wielu języków, w tym języka polskiego. Pisanie tekstów nakierowanych na słowa kluczowe jest sprzeczne ze standardami Google, a roboty indeksujące wyposażone w algorytm Rank Brain, rozpoznają i obniżają widoczność takiej treści. - Ukrywanie treści – Przygotowanie tekstu stosującego Keyword Stuffing prowadzi często do spadku jakości wizualnej strony internetowej. Aby tego uniknąć treści ukrywane są pod elementami graficznymi lub jako atrybuty Alt i Title. Część treści pisana jest też w kolorze tła lub czcionką o wysokości 0px.
Mit: Duża ilość treści niezależnie od formy jej umieszczeni wpływa pozytywnie na widoczność strony internetowej w związku z czym działanie takie jest zalecane i skuteczne.
Fakt: Ukrywanie treści niezależnie od formy jego wykonania jest zakazane przez Google i stanowi jeden z podstawowych elementów weryfikowanych przy jakości strony. Błędy “czcionka zbyt mała utrudnia czytanie” oraz “treści znajdują się zbyt blisko krawędzi” są dwoma podstawowymi wartościami raportowanymi przy teście strony w Google Search Console.
Jeśli którekolwiek z powyższych działań wykonywane jest na Twojej stronie lub dostrzegasz inne działania, które budzą wątpliwości, zgłoś się do Nas.
Ignorując działania Black Hat SEO na swojej stronie, ryzykujesz bezpowrotną utratą widoczności i koniecznością zmiany domeny firmowej.
Co wybrać zamiast pozycjonowania za efekt?
Najczęściej stosowaną alternatywą dla pozycjonowania za efekt, jest usługa SEO w modelu abonamentowym. Wielu klientów obawia się tego modelu współpracy zakładając, że Agencja SEO lub wynajęty Specjalista zadowoleni z regularnego dopływu środków, nie podejmą się pozycjonowania strony. W kontraście do tego, pozycjonowanie za efekt wydaje się metodą do wymuszenia działań SEO na zleceniobiorcy.
Ryzyko powyżej opisanej sytuacji faktycznie istnieje jeśli trafimy na nierzetelnego specjalistę. Agencje SEO i Specjaliści, którzy rzetelnie wykonują swoje usługi zawierają z klientami umowy, w których zawarte są zobowiązania do cyklicznego comiesięcznego wykonywania działań. Wykonanie wszystkich zawartych w umowie działań jednocześnie, najczęściej pod koniec trwania umowy nie przyniesie oczekiwanych efektów z usługi pozycjonowania.
Dokładnie czytaj umowy i zweryfikuj czy oferowane w pakietach usługi są zobowiązaniem cyklicznym czy jednorazowym wykonanym w nieokreślonej przyszłości.
W DNS Group podchodzimy rzetelnie do pozycjonowania, a Nasze pakiety SEO przekładają się na pozytywne wyniki i zadowolenie naszych Klientów.
Pozycjonowanie za efekt, które efektu nie daje
Swoją karierę zaczynałem jeszcze w czasach kiedy słońce było bogiem, ogień rozpalało się krzesiwem, modem wydawał dziwne dźwięki blokując jednocześnie dostęp do telefonu, a stronę internetową w wynikach wyszukiwania można było podnieść odwiedzając ją wielokrotnie nawet z tego samego urządzenia i adresu IP.
Dzisiaj Google jest bardziej wyrafinowane i wiele z topornych metod pozycjonowania już dawno odeszło do “lamusa” . Kiedy w 2016 roku porzuciłem karierę freelancera SEO na rzecz pracy w Agencji SEO, Pozycjonowanie za efekt odchodziło już do przeszłości. Szokujące jest to, że jesteśmy 8 lat dalej w historii internetu i świata, a ono dalej odejść do przeszłości nie może.
Podstawowym problemem jaki widzę w Pozycjonowaniu za efekt jest to, że takiego pozycjonowania wcale się nie prowadzi.
Część Agencji posiada Automatycznego pozycjonera. Jest to potoczna nazwa systemu, do którego podłączasz link i frazę kluczową a system sam podłącza 100, 200, 1000 linków do strony i robi to jednorazowo lub co miesiąc. Linki takie pochodzą z losowych tekstów i ich skuteczność polega na ilości, a nie jakości.
Firmy i osoby nie posiadające zasobów zewnętrznych korzystają z narzędzi takich jak statlink, SWL lub kupowane na różnych stronach, a w tym Allegro, paczek tekstów linkujących.
Działania takie nie wymagają nawet specjalisty SEO. Klienci otrzymują opiekuna, który każdego miesiąca wymyśla setki wykonanych działań i człowieka, który na początku współpracy ustawi kilka zmiennych w systemie, a potem zapomni o istnieniu takiego klienta.