SEO dla Architektów

SEO dla Architektów

30 grudnia 2020 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 9 min.

Wielokrotnie na naszym blogu podejmowaliśmy tematykę SEO w niemal każdym jej aspekcie. Nadal jednak najczęstszym pytaniem, z którym przychodzi nam się mierzyć na etapie rozmowy z klientem o jego potrzebach jest „Czy ja potrzebuję SEO?”. Dla wielu właścicieli pojęcie SEO jest tematem trudnym do zgłębienia w przeciwieństwie do kampanii Google Ads. W Goole Ads wszystko co musisz wiedzieć to, że płacąc odpowiednie pieniądze twoja strona będzie na samej górze wyników wyszukiwania natychmiast i na frazy, które chcesz, ta prostota pociąga. Wytłumaczenie SEO jest znacznie trudniejsze. 

Istnieje pewna grupa branż, które w sposób zdecydowanie bardziej zdystansowany podchodzą do kwestii SEO, jego korzyści i działań, jakie należy podjąć. Są to między innymi fotografowie, restauratorzy, branża weselna i architekci. W ciągu kilku najbliższych tygodni postaramy się przybliżyć tematykę SEO właśnie dla tych branż. 

Dlaczego warto inwestować w widoczność organiczną w wyszukiwarkach. Opierając się na danych MOZ 55% ruchu organicznego przejmują strony z TOP3 gdzie sama pierwsza pozycja zbiera aż 30% ruchu. Dane te pokrywają się z wyliczeniami Polska Press, której portale na frazy z zakresu 1-3 pozyskiwały średnio 15% ruchu, czyli 45% ogółu odwiedzin. Frazy na pozycjach 4-7 uzyskiwały średnio 5% a 7-10 2%. Widzimy więc jak ważne jest, by strona była widoczna jak najwyżej.  

Google Ads zapewnia pierwszą pozycję natychmiast. 

Zgoda. Google Ads zapewnia wysoką widoczność strony w Google. Oczywiście zależnie od branży za tą widoczność trzeba odpowiednio zapłacić. W przypadku frazy „architekt warszawa” koszt jednych odwiedzin to niemal 3zł, dla frazy „architekt wnętrz warszawa” jest to ponad 5zł. Co więcej reklamy Google Ads trafiają w Polsce do mniej aniżeli połowy internautów. Według danych Gemius na rok 2019 ponad 60% internautów w Polsce stosowało różnego rodzaju wtyczki blokujące reklamy w przeglądarce internetowej. Co więcej, bazując na danych amerykańskich analizowanych między innymi przez MOZ.com na jedno kliknięcie w reklamę Google Ads przypada 12 kliknięć w wyniki organiczne.  

Na podstawie tych danych widzimy w jak drastyczny sposób ograniczona jest skuteczność reklam Google Ads w stosunku do odwiedzin z ruchu organicznego wygenerowanych przez dobrze przeprowadzone SEO.  

Poniżej przedstawiamy pięć podstawowych kroków, które zbliżą stronę każdego architekta do TOP10. 

1. Zacznij od podstaw 

Właściciele stron, którzy postanawiają zająć się samodzielnym pozycjonowaniem swojej strony najczęściej zaczynają od tworzenia wielkich strategii zapominając o tym, że najważniejsze są podstawy.  

  • Optymalizacja kodu: Tego elementu należy dopilnować już na etapie pracy nad projektem strony. Wielu webdeveloperów skupia się na stronie estetycznej zapominając o prędkości ładowania się strony oraz wymogach Google. Prosty test na narzędziach takich jak GTMetrix.com pozwala na odnalezienie najbardziej podstawowych błędów i ich szybkie wyeliminowanie.  
  • Meta optymalizacja: Nie można zapominać o odpowiednio napisanych Meta Tytułach i Meta Opisach strony głównej oraz podstron. Oba te elementy są treściami wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania Google i budują pierwsze wrażenie w kontakcie klienta ze stroną. Pamiętaj, że jedynie Meta Tytuły biorą udział w pozycjonowaniu i ważne, by znalazły się w nich słowa kluczowe. Meta Opisy mają za zadanie zachęcić klienta do odwiedzin. Są to teksty sprzedażowe i z myślą o tym należy je pisać. 
  • Nagłówki treści: Zwróć uwagę, czy nagłówki na twojej stronie zawierają słowa kluczowe dla oferty i czy są one zapisane w odpowiednich znacznikach kodu HTML. Prawidłowo zakodowane nagłówki powinny znaleźć się w znaczniku <H1>. Możesz to sprawdzić przy pomocy wtyczki SEO META in 1 Click lub poprzez zbadanie kodu strony. 

2. Publikuj nowe treści

Google nagradza strony internetowe, które są aktualne i prowadzone w rzetelny i systematyczny sposób. Nie oznacza to, że powinieneś publikować byle jakie treści codziennie, tylko po to żeby coś opublikować. Regularne publikowanie raz w tygodniu lub w ostateczności dwa razy w miesiącu dłuższych, merytorycznych tekstów przyniesie o wiele więcej korzyści aniżeli częste aktualizacje nie wnoszące nic wartościowego dla czytelnika.  

Google stale udoskonala swoją sztuczną inteligencję i analizuje treści pod kątem przydatności dla użytkowników. Promując te, które wnoszą nowe spojrzenie na dany temat lub uzupełniają informacje. Nie zapominajcie, że Google umie już czytać kontekstowo. Przynajmniej w niektórych językach.  

3. Stosujcie słowa kluczowe

Słowa kluczowe w nagłówku i w treści pomagają robotom Google zdefiniować tematykę strony. Stara szkoła SEO mówi, że najważniejsze słowa kluczowe powinny być w treści pogrubiane. Kiedyś zabieg ten dawał pozytywne efekty w procesie pozycjonowania. Dzisiaj trudno powiedzieć, lepiej jednak zrobić coś i nie mieć z tego korzyści niż nie zrobić i żałować.  

Słowa kluczowe powinniśmy dywersyfikować. Stosować zarówno słowa główne jak i słowa długiego ogona. Nie zapominajmy o ich odmianie i stosowaniu synonimów. Nasi czytelnicy korzystają z Google często w zaskakujący sposób i niejednokrotnie zaskoczą nas tym, co wpisują wyszukując naszej usługi. Pamiętajmy również, że Google rozumie już kontekst tekstu, więc tak zróżnicowaną treść może promować bardziej aniżeli klasyczny tekst SEO. 

4. Zdobywaj linki

Linki to magiczna rzecz, od której rozpoczęło się SEO. Linki zwrotne o które nam chodzi to nic innego, jak linki opublikowane na innych stronach, które sprowadzają użytkowników i roboty Google na naszą stronę. Jeszcze kilka lat temu stosując jedynie linkowanie można było osiągnąć wysokie pozycje dla strony bez treści. Dzisiaj znaczenie linkowania jest zdecydowanie mniejsze, nadal jednak są one jedną z najważniejszych kwestii przy optymalizacji strony. Linki dla stron architektonicznych należy pozyskiwać z następujących źródeł: 

  • Profile w Social Mediach 
  • Fora i grupy dla architektów 
  • Portale i blogi architektoniczne 
  • Portale regionalne i lokalne 
  • Komentarze pod wpisami blogowymi 

5. Analizuj swoją stronę na bieżąco

Każda strona powinna zostać podłączona do Google Search Console oraz Google Analytics. Oba te narzędzia są darmowe, a pozwalają na szeroką analizę ruchu przybywającego na stronę. Analizując dane z tych narzędzi możliwe jest określenie najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych i przygotowanie optymalizacji strony właśnie pod te słowa. Możemy również badać źródła ruchu dla strony i optymalizować je w celu pozyskania największej liczby klientów. Wiedza to potęga, a Google Search Console i Google Analytics to podstawowe źródło wiedzy dla każdego właściciela strony internetowej. 

Jak widzimy początki pracy SEO ze stroną architekta nie różnią się w sposób zdecydowany od prac nad innymi stronami. Dobrze zoptymalizowane strony architektoniczne mogą być pozycjonowane z tak samo pozytywnym skutkiem jak chociażby strony geodetów, firm sprzątających czy przeprowadzkowych. Najtrudniejszym elementem w nawiązywaniu współpracy pomiędzy specjalista SEO a właścicielem strony architektonicznej jest zbudowanie zaufania i zrozumienie, że przy zachowaniu walorów estetycznych można w stronę wkomponować wartościowe teksty SEO, które są konieczne w nowoczesnym pozycjonowaniu. 

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!