Jak zrobić stronę internetową w WordPress 2024?

Jak zrobić stronę internetową w WordPress 2024?

5 czerwca 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 11 min.

W 2024 roku 43% stron w internecie stworzonych jest w oparciu o CMS Wordpress. System ten jest niezwykle uniwersalny zarówno w zakresie modyfikacji wizualnych jak i funkcjonalnych, na które pozwala, co wydatnie wpływa na jego popularność. Istnieje wiele metod robienia stron internetowych na Wordpress. Każda ma wady i zalety, które wpływają na koszt stworzenia strony, mogący się wahać od 1500 zł do 25 000 zł. Należy również pamiętać o spełnieniu wymogów wyszukiwarki Google i późniejszym pozycjonowaniu strony.

Rodzaje stron internetowych, które można zbudować za pomocą WordPress

Ze względu na swoją uniwersalność CMS WordPress umożliwia zarówno zrobienie osobistej strony internetowej, jak i strony firmowej lub dużego sklepu.

Poszczególne rodzaje stron internetowych różnią się od siebie posiadanymi funkcjonalnościami, a CMS WordPress posiada bibliotekę gotowych do wdrożenia funkcjonalności, stworzonych przez swoją społeczność oraz profesjonalnych deweloperów.

Część spośród tych funkcjonalności jest bezpłatna i stworzona przez użytkowników WordPress dla użytkowników WordPress. Inne wymagają opłaty w wysokości od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Jeśli rozmawiacie o zrobieniu strony internetowej w 2024 roku i wykonawca proponuje Wam autorskie rozwiązanie, albo stronę opartą o JavaScript, ponieważ na WordPress czegoś “Nie da się zrobić” może to oznaczać jedną z dwóch rzeczy. Nie ma on pojęcia o tworzeniu stron zgodnych z wymogami Google, jakie tworzy się na CMS WordPress albo chce was związać ze sobą obsługą strony, na której nikt inny nie będzie się znać.

Tworząc stronę internetową należy ją zawsze opierać na rozwiązaniach:

  • Dostępnych na rynku od wielu lat.
  • Często aktualizowanych.
  • Posiadających dużą społeczność programistów oraz zgodną ze standardami Google.

Czego potrzebuję do zbudowania strony internetowej na WordPressie?

Zależnie od zastosowanej metody budowy strony internetowej należy spełnić jeden z poniżej wskazanych warunków, lub je wszystkie.

  • Posiadać wiedzę w zakresie kodowania stron
  • Posiadać zmysł estetyczny
  • Posiadać samozaparcie i wolny czas

W przypadku zrobienia strony internetowej WordPress zgodnej ze standardami Google na rok 2024 wymagane są umiejętności w zakresie kodowania stron. Dokumentacja Google wyraźnie określa metodę budowy strony internetowej oraz ilość kodu, jaka może być do tego wykorzystana. Jedynie bezpośrednie kodowanie strony bez wykorzystania wizualnych Page Builderów pozwala na spełnienie wszystkich wymogów Google. Jeśli “profesjonalny” wykonawca proponuje Wam stworzenie strony w oparciu o Page Builder, taki jak Elementor lub Divi, to musicie mieć świadomość, że strona ta nie spełni wymogów Google.

Posiadając zmysł estetyczny możecie wykonać stronę internetową samodzielnie, opierając się o jeden z wyżej wymienionych Page Builderów: Elementor, Divi lub inny. Nie ma potrzeby płacić komuś za stworzenie strony internetowej w taki sam sposób i z takim samym skutkiem, jaki możecie osiągnąć samodzielnie. Taka strona internetowa nie spełni wymogów Google i nie będzie się dobrze pozycjonowała, po co więc za nią płacić.

Samodzielne wykonanie swojej pierwszej strony internetowej wymaga poświęcenia większej ilości czasu oraz samozaparcia, jeśli pierwsze próby nie przyniosą zamierzonego efektu, nie wolno się poddawać i trzeba próbować kolejny raz. Nawet jeśli ostateczny rezultat nie będzie w pełni odzwierciedlał stron wykonanych przez profesjonalnych programistów przy wsparciu grafików, pozostaje nam satysfakcja z samodzielnie wykonanej strony internetowej.

Ile kosztuje strona na WordPressie?

Koszt strony internetowej wykonanej na WordPress w 2024 roku może się różnić zależnie od zastosowanej techniki wykonania oraz liczby i rodzaju funkcjonalności, jakie oczekiwane są przez klienta.

Ceny podstawowych stron internetowych o charakterze wizytówkowym zaczynają się od 1500 zł. Wymagają one jedynie instalacji WordPress oraz stworzenia dla niego jednego lub dwóch szablonów. Wykonanie takiej strony trwa zazwyczaj zaledwie kilka dni.

Złożone strony internetowe posiadające dodatkowe funkcjonalności i wymagające tworzenia złożonych szablonów oraz instalacji i integracji zewnętrznych pluginów, rozpoczynają się zazwyczaj od 5000 zł. Do tej grupy zalicza się większość firmowych stron internetowych, a wśród wyżej wymienionych pluginów znajdują się slidery zdjęć, formularze kontaktowe, mapy z lokalizacją dojazdu lub galerie zdjęć.

W przypadku takich stron istotne jest otrzymanie indywidualnej wyceny projektu. Strony wykonane według z góry znanego cennika bazują często na gotowych szablonach i mogą nie spełniać wszystkich pokładanych w nich oczekiwań.

CMS WordPress pozwala również na tworzenie złożonych portali informacyjnych oraz katalogów produktów i sklepów internetowych. Takie strony stawiają zazwyczaj przed wykonawcą dodatkowe wyzwania oraz wymagają pisania indywidualnych funkcjonalności.

Ceny takich stron zazwyczaj zaczynają się około 13 000 złotych i w większości wypadków nie przekraczają 25 000 zł.

Jak postawić stronę na WordPress. Sposoby na 2024 rok.

Tworzenie stron internetowych na WordPressie w roku 2024 możliwe jest na co najmniej 4 sposoby. Poniżej postaram się pokrótce przybliżyć Wam każdą z nich.

  • profesjonalne zakodowanie strony internetowej
  • budowa w oparciu o zintegrowany system bloków Gutenberg
  • budowa w oparciu o wbudowany Page Builder WordPress
  • wykorzystanie komercyjnych Page Builderów

Każda z tych metod ma wady i zalety, które wpływają na koszt stworzenia strony, który może się wahać od 1500 zł do 25 000 zł. Należy również pamiętać o spełnieniu wymogów wyszukiwarki Google, których niektóre z powyżej wskazanych metod robienia stron internetowych nie spełniają.

  • Profesjonalne zakodowanie strony internetowej – Profesjonalne strony internetowe WordPress tworzone są w oparciu o dostosowanie oraz modyfikację kodu strony z zastosowaniem jej języka programowania. W przypadku CMS WordPress tymi językami są PHP oraz Next.js. Edycja i dostosowanie kodu jest preferowaną metodą tworzenia stron internetowych dostosowanych do wymogów Google. W 2024 roku, podobnie jak w latach poprzednich, firma Google stawia na optymalizację ilości danych, które użytkownicy przeglądarki muszą wykorzystać do otwarcia wybranej przez nich strony. Strony internetowe WordPress, które budowane są w oparciu o modyfikację kodu, pozwalają na pełną edycję treści i grafik przez ich użytkowników, jednocześnie spełniające wyśrubowane wymogi firmy Google.
  • Budowa w oparciu o zintegrowany system bloków Gutenberg – W 2018 roku WordPress wprowadził projekt Gutenberg jako metodę łatwego tworzenia responsywnych stron internetowych. Gutenberg jest blokowym edytorem treści. Oznacza to, że składa się on z wcześniej zakodowanych elementów ze zdefiniowanym przez twórcę szablonu wyglądem. Zastosowanie bloków w przeciwieństwie do klasycznego edytora, pozwala na szybkie umieszczanie treści w kolejności i układzie wizualnym odpowiadającym twórcy lub właścicielowi strony. System bloków Gutenberg wykorzystuje kod CMS WordPress nie obciążając go dodatkowo, dzięki czemu nie wpływa negatywnie na pozycjonowanie w zakresie optymalizacji technicznej strony.
  • Budowa w oparciu o wbudowany Page Builder WordPress – Wraz z rosnącą liczbą komercyjnych Page Builderów oraz stron internetowych tworzonych w oparciu o CMS WordPress z wykorzystaniem dodatkowych, zewnętrznych rozwiązań takich jak Elementor, Divi, Origin, WP Bakery spadała opinia o jakości CMS WordPress. Wynikało to z częstszych ataków hakerskich na strony wynikających z dziur bezpieczeństwa w Page Builderach lub całkowitych awarii stron powodowanych niezgodnością wersji Page Buildera oraz CMS WordPress po aktualizacji. W celu przeciwdziałania tej sytuacji WordPress stworzył własny, wbudowany WordPress Website Builder. Na chwilę obecną rozwiązanie to jest bardziej prymitywne od rozwiązań komercyjnych. Website Builder przedstawiony przez WordPress bazuje na rozwiązaniach Java Script, przez co jest zdecydowanie gorzej odbierany przez roboty indeksujące Google od tradycyjnie tworzonych stron.
  • Wykorzystanie komercyjnych Page Builderów – Wspomniane wyżej komercyjne Page Buildery stosują kombinację różnych technologii w celu wizualnej prezentacji treści. Z założenia mają one za zadanie spełnić oczekiwania szerokiej grupy użytkowników w związku z czym niosą w sobie duże ilości zbędnego kodu, który wykorzystywany jest jedynie w przypadku skorzystania z konkretnej funkcji. Korzystanie z takich Page Builderów może przyspieszyć proces tworzenia strony, jednocześnie jednak grozić będzie pokazaniem jej czerwonej kartki przez roboty indeksujące Google.

Jaka strona jest każdy widzi, a widziałem ich tysiące

Metod zrobienia strony internetowej w 2024 roku jest wiele, powyżej wymieniłem jedynie 4 najpopularniejsze spośród nich, zwracając Waszą uwagę na korzyści i zagrożenia, jakie niesie ze sobą korzystanie z każdej z nich.

Zlecając komuś wykonanie strony internetowej lub podejmując się tego zadania samodzielnie, musicie pamiętać, że odwiedzający będą oceniać Waszą stronę na bazie jej jakości wizualnej oraz łatwości jej obsługi. Strona musi być więc zaplanowana logicznie, mieć atrakcyjne treści i działać szybko.

Za szybkie działanie strony odpowiadają niewidzialne dla odbiorców, a nawet jej właściciela aspekty techniczne. Właśnie te aspekty są kluczowe dla wyszukiwarki Google i podejmując się stworzenia nowej strony internetowej aktualnej w 2024 roku i później, musicie pamiętać właśnie o tym, żeby Google również lubiło waszą stronę i chciało ją pozycjonować

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!