Joomla czy WordPress – najlepszy CMS dla stron firmowych

Joomla czy WordPress – najlepszy CMS dla stron firmowych

2 stycznia 2023 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.

Na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań CMS. Jedne z popularniejszych to WordPress oraz Joomla. Co warto o nich wiedzieć? Które z nich wykorzystać w przypadku stron firmowych? Tego dowiesz się w tym artykule.

WordPress – podstawowe informacje

WordPress bez dwóch zdań to najpopularniejszy Content Management System na świecie. Powstał on w 2003 roku i od tego czasu jego popularność stale rośnie – obecnie jest używany przez ponad 60% wszystkich stron internetowych zarządzanych za pomocą CMS-ów.

CMS WordPress został napisany w języku PHP i używa bazy danych MySQL. W kontekście tego artykułu omawiamy tzw. WordPress.org – jest to darmowe rozwiązanie typu open source. Nie należy go mylić z WordPress.com, czyli hostingową platformą, która automatyzuje wiele kwestii związanych z funkcjonowaniem strony, ale jest płatna.

Joomla – podstawowe informacje

Joomla to pod wieloma względami technologia podobna do WordPressa. Omawiany CMS powstał także wiele lat temu (2005 rok). Napisany został również w PHP i używa bazy danych MySQL do przechowywania treści oraz danych.

CMS Joomla funkcjonuje w charakterze open source. Jego popularność jest jednak znacznie mniejsza w porównaniu do WordPressa – udział w rynku wynosił w 2022 roku 2,5%.

Joomla czy WordPress – co lepiej wybrać?

To, jaki system zarządzania treścią wybierzesz dla strony swojej firmy, jest bardzo ważne. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak obie platformy wypadają, gdy je ze sobą porównamy:

1. Szybkość działania

WordPress jest zazwyczaj uważany za szybsze rozwiązanie od Joomla, ponieważ ma lżejszą strukturę kodu. Dzięki temu tworzone na nim strony działają sprawniej.

2. Obsługa

WordPress od lat cieszy się reputacją intuicyjnego i łatwego w obsłudze CMS-a. Jest dlatego świetnym wyborem dla początkujących użytkowników. Domyślne narzędzia w Joomla są nieco bardziej rozbudowane, co może stanowić przeszkodę dla niedoświadczonych użytkowników.

Mniejszy domyślny stopień rozbudowania WordPressa nie stanowi jednak problemu, z racji takiego czynnika jak…

3. Dostępność pluginów

Niesłabnąca popularność WordPressa przekłada się także na ogromną liczbę pluginów stworzonych z myślą o owym CMS-ie. Wtyczki takie pozwalają zapewnić mnóstwo funkcji, jak:

  • formularze kontaktowe,
  • galerie zdjęć,
  • integracja z mediami społecznościowymi,
  • optymalizacja SEO,
  • zarządzanie blogiem.

Dzięki otwartej strukturze i dużej ilości developerów specjalizujących się w tej platformie, nie jest również trudno przygotować specjalne rozwiązanie stworzone wyłącznie z myślą o potrzebach Twojej strony internetowej.

4. Bezpieczeństwo

Joomla ma bardzo dobrą reputację, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i pod tym względem jest zwykle uważana za lepszy CMS niż WordPress.

Warto jednak pamiętać, że o regularnych atakach na witryny WordPress często słyszy się właśnie dlatego, że jest to po prostu najpopularniejszy CMS na świecie. W przypadku owej platformy ostrożni użytkownicy także mogą skutecznie zabezpieczyć się przed tego typu wydarzeniami.

Joomla czy WordPress – podsumowanie

Choć Joomla to niewątpliwie świetny CMS, to biorąc pod uwagę omówione czynniki, możemy dojść do wniosku, że WordPress w większości przypadków okaże się lepszym rozwiązaniem dla małych firm.

Jeśli potrzebujesz pomocy w założeniu witryny na WordPress, skontaktuj się z nami – wykonamy ją, mając na uwadze najważniejsze standardy Google.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!