W tym artykule poruszamy:
Czy zastanawiasz się, jak zostać copywriterem? Aby zdobyć taką pracę, musisz dysponować odpowiednimi umiejętnościami. W tym artykule bliżej przyjrzymy się 3 najważniejszym kwalifikacjom, na jakie potencjalni pracodawcy zwracają największą uwagę.
1. Bardzo dobra znajomość języka polskiego
Takie wymaganie jest oczywiste, dlatego należy przyjrzeć się mu bliżej – w końcu jako tako pisać potrafi każdy.
Jeśli chcesz ocenić swój poziom znajomości ojczystego języka pod kątem copywritingu, zastanów się, jak radziłeś sobie w przypadku konkretnych zadań na lekcjach języka polskiego. Nie chodzi tutaj o analizy wierszy, a raczej o:
- Czytanie tekstów ze zrozumieniem.
- Pisanie streszczeń.
- Pisanie wypracowań i rozprawek.
Te 3 umiejętności (ich kolejność nie jest przypadkowa) są kluczowe. Jako copywriter będziesz wielokrotnie pisać teksty na tematy, które (przynajmniej początkowo) są Ci zupełnie obce, dlatego musisz być w stanie jak najszybciej je zrozumieć i wyciągnąć z nich najważniejsze informacje.
Wiele treści przygotowywanych przez copywriterów (np. teksty SEO), to w mniejszym lub większym stopniu streszczenia z innych źródeł. Czasami trzeba dane złożone zagadnienie opisać w jedynie kilku akapitach, jednocześnie pamiętając o zachowaniu dobrej struktury całej reszty artykułu.
W innych sytuacjach (np. gdy w grę wchodzi złożony content marketing) będziesz musiał ująć dany temat w oryginalny sposób. Jeśli dobrze radziłeś sobie z samodzielnym pisaniem rozprawek, wypracowań oraz ogólnym ujmowaniu swoich myśli w słowa, poradzisz sobie także i z tym wyzwaniem.
Oprócz tego wszystkiego wymagana jest oczywiście także bardzo dobra znajomość reguł ortografii i interpunkcji.
2. Pasywna znajomość języka angielskiego
Nie przejmuj się, jeśli nie umiesz bardzo dobrze prowadzić konwersacji w tym języku czy też pisać złożonych tekstów. Pasywna znajomość mowy Szekspira obejmuje umiejętności sprawnego czytania i słuchania – to w końcu w ten sposób uzyskasz dostęp do znacznie większej ilości źródeł informacji.
Jak ocenić, czy Twoje umiejętności w tym przypadku stoją na odpowiednim poziomie? Wybierz jakichś obcy Ci temat (np. bezpieczeństwo transakcji finansowych), przeczytaj kilka artykułów na ten temat, pooglądaj parę filmów i zastanów się:
- Czy mam przeczucie, że powinienem jednak sięgnąć po informacje na dany temat z polskich źródeł, aby faktycznie wszystko zrozumieć?
- Czy jestem w stanie rozpoznać fachową terminologię i domyślić się ogólnego znaczenia pewnych specyficznych dla danej niszy zwrotów?
- Czy po zapoznaniu się z angielskimi treściami, a następnie sięgnięciu po polskie źródła, jestem w stanie trafnie rozpoznać odpowiedniki w tłumaczeniu branżowych zwrotów?
Jeśli umiesz sprawnie wyszukiwać informacje na dowolny temat po angielsku, znacznie ułatwi Ci to pracę.
3. Rozumienie zasad SEO copywritingu
Przygotowywanie tekstów, które mają być widoczne w sieci, rządzi się innymi prawami niż pisanie książek czy artykułów do czasopism drukowanych. Tzw. copywriting SEO obejmuje m.in.:
- Tworzenie odpowiednich nagłówków.
- Przemyślane linkowanie wewnętrzne.
- Sprawne i naturalne zamieszczanie w tekście konkretnych słów kluczowych.
Aby być dobrym copywriterem, musisz być także na czasie z branżą SEO, aby wiedzieć, jak tworzyć teksty z myślą o użytkowniku i Google.
Podsumowanie
Copywriter to zawód, na który jest obecnie zapotrzebowanie. W DNS Group szukamy takich osób. Na starcie wymagamy znajomości języka polskiego, a szkolenie z SEO copywritingu oferujemy sami. Skontaktuj się z nami, a być może wkrótce faktycznie zostaniesz zawodowym copywritem