24 kwietnia 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 10 min.
Google Ads oraz SEO są usługami komplementarnymi, które w większości wypadków przynoszą większe korzyści, jeśli są stosowane jednocześnie. Rezygnacja z Google Ads powoduje utratę ruchu klientów z fraz, na które nie uzyskaliśmy jeszcze widoczności. Brak pozycjonowania SEO pozbawia nas klientów, którzy nie korzystają z reklam Google Ads, uważając je za niewiarygodne i stosują tylko linki z wyników organicznych Google.
W tym artykule poruszamy:
Dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców w wynikach wyszukiwania Google pomaga w budowie stabilnego zwrotu z inwestycji w reklamę na wszystkich etapach kampanii reklamowej oraz bezpośrednio po jej zakończeniu.
„SEO czyli Search Engine Optimization jest to zbiór działań wykonywanych w obrębie strony internetowej oraz w internecie, mających na celu podniesienie pozycji wskazanej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google lub innej wyszukiwarki internetowej.”
Powyższa odpowiedź jest najczęściej spotykaną. Jest ona w pełni prawdziwa, ale patrzy na SEO jedynie z punktu widzenia pracy specjalisty SEO. Obejmuje ona aspekt działania i efektu, całkowicie zapominając o intencji. Spróbujmy więc jeszcze raz.
SEO czyli Search Engine Optimization jest dziedziną marketingu realizowaną w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO ma na celu budowę stabilnej widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych i jej maksymalną ekspozycję wśród potencjalnych klientów.
Reklamy Google oferowane klientom indywidualnym oraz agencjom marketingowym poprzez platformę Google Ads są formą reklamy płatnej, mającej na celu ominięcie procesu naturalnej budowy widoczności organicznej oraz działań SEO, poprzez natychmiastowe umieszczenie strony internetowej na wybrane słowa kluczowe na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Reklamy Google Ads podlegają specjalizacji oferując odmienne rozwiązania dla właścicieli stron internetowych oraz sklepów internetowych. Kampania Google Ads pozwala na dopasowanie typu reklamy do preferencji klientów, korzystających z usług danej branży, poprzez prezentowane treści reklamowe w formach tekstowych, graficznych, materiałów wideo lub formie mieszanej.
SEO buduje rozpoznawalność marki oraz generuje wyniki sprzedażowe, które pozostają na stabilnym poziomie nawet po zakończeniu prowadzenia działań. Efekt ten osiągany jest poprzez długofalowe strategie pozycjonowania strony internetowej. W skład takich strategii wchodzą najczęściej:
Działanie opracowane w ramach strategii pozycjonowania planowane są długofalowo i obejmują kolejne miesiące współpracy wraz z oczekiwanymi do osiągnięcia kamieniami milowymi.
W przypadku reklam Google Ads zajmowana pozycja oraz częstotliwość wyświetleń strony zależy od zadeklarowanego dziennego budżetu reklamowego. Wpływ na liczbę wyświetleń osiągniętą przy wykorzystaniu konkretnego budżetu ma liczba stron konkurencyjnych reklamujących się na dane słowo kluczowe oraz budżet deklarowany przez te strony. Metoda ta stoi w kontraście z widocznością organiczną, w przypadku której strona internetowa uzyskując docelową pozycję w wynikach wyszukiwania jest na niej widoczna stabilnie przy każdym wygenerowanym zapytaniu, a sama pozycja zależy od jakości strony i prowadzonych działań SEO. W przypadku pozycjonowania organicznego SEO, kwota jest czynnikiem wpływającym bezpośrednio na czas potrzebny do osiągnięcia docelowych pozycji. W przypadku dużej ilości stron o podobnej lub równej jakości technicznej i merytorycznej różnica w budżecie SEO wpływa na zakres prowadzonych działań off-site.
W przypadku kampanii Google Ads, czyli reklam płatnych w Google, jeśli są one jedyną formą reklamy dla strony internetowej, to po ich wyłączeniu strona traci swoją widoczność i nie pozyskuje kolejnych klientów. Wdrożenie strategii SEO powoduje osiągnięcie stabilnych pozycji, na których utratę mogą długofalowo wpływać działania konkurencji lub aktualizacje algorytmów, mające miejsce w kolejnych miesiącach.
Jak wspomniałem wyżej, reklamy Google dają efekt natychmiastowy już od pierwszego dnia wyświetlania, mogąc generować dla strony potencjalnych klientów. Strategia SEO działa na zasadzie kuli śnieżnej, która rozpędza się z każdym kolejnym miesiącem, przynosząc lepsze rezultaty. Dokonując analizy wydatków poniesionych na Jak wspomniałem wyżej, reklamy Google dają efekt natychmiastowy już od pierwszego dnia wyświetlania, mogąc generować dla strony potencjalnych klientów. Strategia SEO działa na zasadzie kuli śnieżnej, która rozpędza się z każdym kolejnym miesiącem, przynosząc lepsze rezultaty. Dokonując analizy wydatków poniesionych na Google Ads i SEO w pierwszych tygodniach, a nawet miesiącach prowadzenia działań równoległych, Google Ads wypada znacznie korzystniej. Tendencja ta zmienia się zazwyczaj w przypadku analizy wyników długofalowych. w pierwszych tygodniach, a nawet miesiącach prowadzenia działań równoległych, Google Ads wypada znacznie korzystniej. Tendencja ta zmienia się zazwyczaj w przypadku analizy wyników długofalowych.
Dla klientów, którzy współpracują z DNS Group długofalowo w zakresie usług świadczonych przy pomocy różnych kanałów marketingowych, tworzymy roczne zestawienia osiąganych wyników. Posiadając informacje o frazach kluczowych generujących ruch organiczny dla naszego klienta, mogliśmy przygotować porównanie kosztów prowadzenia kampanii Google Ads, która osiągnęłaby widoczność porównywalną z pozycjonowaniem organicznym.
Jak widzimy na powyższym wykresie, koszty prowadzenia pozycjonowania organicznego SEO w pierwszych miesiącach współpracy były zdecydowanie wyższe niż potencjalny koszt kampanii Google Ads. Dopiero po pełnych pięciu miesiącach współpracy wyraźnie widoczna stała się oszczędność, wynikająca z prowadzenia pozycjonowania organicznego.
Jednoczesne prowadzenie pozycjonowania strony klienta oraz kampanii Google Ads pozwoliło na generowanie ruchu sprzedażowego na stronie w okresie, kiedy widoczność w wynikach wyszukiwania była ograniczona. Podejście takie ograniczyło koszty wynikające z działań marketingowych, kiedy organiczne wyniki wyszukiwania stały się głównym kanałem sprzedażowym.
Rozsądnym rozwiązaniem w długiej perspektywie optymalizującym zyski przy minimalizacji kosztów jest skorzystanie z obu metod reklamy w Google i dynamiczne dostosowywanie ich intensywności do aktualnych potrzeb.
#ToZależy. SEO i Google Ads pomimo odwiecznej wojny pomiędzy świadczącymi je specjalistami są usługami komplementarnymi pozwalającymi na generowanie przez stronę sprzedaży niezależnie od:
Wybierając platformę reklamową powinniśmy rozważyć jakie są nasze cele krótkofalowe i długofalowe oraz do czego służyć ma nam strona internetowa.
Jeśli nie macie pewności, jaka forma reklamy będzie najlepsza dla Waszej strony internetowej i firmy, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy pomogą w dokonaniu wyboru odpowiedniej platformy reklamowej.
Tradycyjnie przyjmuje się, że Google Ads jest rozwiązaniem dopasowanym do stron młodych, które zostały dopiero opublikowane w internecie oraz dla stron, które mają promować usługę, produkt lub ofertę, które będą aktualne przez bardzo krótki czas.
Wykorzystanie Google Ads jest idealne przy promowaniu ofert związanych z wydarzeniami i świętami, takimi jak Black Friday, Mikołajki, Dzień kobiet, wyprzedażą końcówek kolekcji po sezonie, czy usługą międzysezonową taką jak wymiana opon.
W takim przypadku jako usługa komplementarna Google Ads pozwalasz na czasowe zwiększenie liczby klientów i zrealizowanie krótkotrwałego celu biznesowego.
Zaskakująco często można spotkać w internecie strony internetowe, dysponujące niemal zerową widocznością, których model sprzedażowy od lat opiera się w pełni o Google Adsy.
Działanie takie ma swoje wady i zalety, a jego skuteczność zależy przede wszystkim od klienta końcowego, do którego chcemy dotrzeć.
W przypadku usług, które generują małą ilość zapytań w Google, jednocześnie posiadając silną konkurencję ze strony innych firm, prowadzenie wyłącznie reklam Google Ads może być dobrym rozwiązaniem. Koszty obsługi kampanii oraz potencjalny koszt CPC mogą być zdecydowanie niższe niż regularne prowadzenie działań SEO. Osobiście jednak wolałbym nie ponosić ryzyka w postaci utraty potencjalnego klienta, który nie zobaczy mojej reklamy ze względu na zbyt niski budżet lub inne czynniki zewnętrzne wpływające na wynik kampanii.
Korzystanie z kilku usług komplementarnych jest zawsze najbezpieczniejszym rozwiązaniem, które zalecam wszystkim właścicielom stron.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację