W tym artykule poruszamy:
Sama idea above the fold istnieje już od wielu lat, a z racji szybkiego rozwoju Internetu warto mieć na uwadze różne niuanse, jakie powstają wokół tego terminu. W tym artykule dowiesz się zatem, co dokładnie oznacza to pojęcie i co warto o nim wiedzieć.
Above the fold – czym jest?
Above the fold to inaczej pierwsza widoczna treść. Pojęcie to oznacza content, który jest od razu widoczny na danej stronie bez konieczności jej przewijania:

Oto strona główna Wikipedii i jej część above the fold. Poniżej (czyli below the fold) znajdują się inne sekcje jak siostrzane projekty Wikipedii, czy Organizacja i promocja Wikimediów.
Skąd w ogóle pochodzi to pojęcie? Sięga ono czasów pierwszych gazet, które standardowo przyjmowały całkiem spory format. Z tego powodu na stoiskach były one zwijane, przez co dla przechodniów widoczna była ich głównie górna połowa.
Oczywiście wydawcy szybko zdali sobie sprawę z tego, że na to, czy gazety z powodzeniem przykują uwagę, największy wpływ ma to, co znajduje się w owej górnej części, która nie jest zwinięta (fold). Z tego powodu sekcja ta zawsze była bardzo przemyślana i zawierała zwykle krzykliwe nagłówki i ciekawe zdjęcia. Podobne podejście kładące nacisk na pierwszą widoczną treść zaadaptowano także w przypadku stron internetowych.
Dlaczego above the fold ma tak duże znaczenie dla UX designu?
Użytkownicy mają obecnie bardzo rozproszoną uwagę. Jeśli wchodzą na Twoją stronę, chcą jak najszybciej ustalić, czy znajdą na niej to, co ich interesuje. Biorąc pod uwagę to, że długie czasy ładowania bardzo zwiększają szanse na opuszczenie witryny, zawarcie najważniejszych treści na samej górze staje się bez wątpienia koniecznością.
Czym jest zasada 600 px?
Zasada 600 px odnosi się do tego, że najważniejsza treść na stronie musi być zawarta w pierwszych 600 pikselach, mając przy tym na myśli długość. Content zawarty w sekcji above the fold powinien obejmować właśnie owe 600 pikseli.
Zasada ta oczywiście ma wartość, jednak warto pamiętać o tym, aby podczas uwzględniania takich porad zawsze mieć na uwadze wiele innych czynników. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Above the fold i UX design – o czym warto pamiętać?
Można spotkać się z sugestiami, że call to action zawsze powinno znajdować się above the fold. Nie jest to jednak prawdą, gdyż należy tutaj uwzględnić cel danej podstrony. Jeśli mowa o użytkownikach, którzy rozumieją ofertę i są już do pewnego stopnia skłonni dokonać zakupu, takie rozwiązanie oczywiście ma sens.
Weźmy jednak pod uwagę np. drogą i złożoną usługę, w przypadku której należy przeanalizować mnóstwo czynników przed dokonaniem wyboru. Call to action znajdujące się above the fold może wydawać się wtedy dla odwiedzających wręcz nachalne – zamiast zachęty do natychmiastowego zakupu potrzebują oni raczej wyczerpujących wyjaśnień na temat oferty.
Inny poważny błąd to tzw. „fałszywe dno”, czyli sytuacja, w której below the fold znajdują się dodatkowe ważne informacje, jednak obecność i położenie tej sekcji nie są do końca jasne. Może to wynikać np. z zastosowania nieodpowiedniej kolorystyki, która niewłaściwie oddziela poszczególne sekcje.
Above the fold – podsumowanie
Above the fold to bardzo ważny region każdej podstrony. Warto zatem poświęcić szczególną uwagę podczas projektowania tej sekcji.