E-commerce w Social Mediach. Jak rozpocząć przygodę z Social Commerce?

E-commerce w Social Mediach. Jak rozpocząć przygodę z Social Commerce?

10 lutego 2021 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 7 min.

Zamierzasz przenieść swój e-commerce do social media? Sprawdź jak twój brand może zyskać dzięki otwarciu sklepu na Facebooku, Instagramie, Pintereście lub Snapchacie.

Social media pozostają liderem w budowie świadomości marki i produktu dla szerokiej grupy odbiorców.

30% osób kupujących produkty on-line przyznaje, że chętniej kupiliby towary za pomocą platform takich jak Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter czy Snapchat aniżeli w tradycyjnym sklepie internetowym.

Wraz z wprowadzeniem sklepów na Facebooku i Instagramie branża e-commerce przeżywa największą rewolucję od chwili powstania. Media branżowe określają ją mianem „Social Commerce”

Czym jest Social Commerce?

Zgodnie z definicją, Social Commerce jest wykorzystaniem sieci społecznościowych jak Facebook, Snapchat, Pinterest i innych w celu wygenerowania transakcji e-commerce.

Social Commerce może zawierać możliwość dokonania zakupu bezpośrednio z poziomu dowolnej z tych platform lub prezentacji produktów w kanałach social media.

Większość platform social media oferuje bezpłatnie funkcje social commerce swoim klientom. Możliwe jest jednak również wygenerowanie płatnych reklam skierowanych na konkretne produkty z oferty sklepu.

Obecne trendy w Social Commerce

Social Commerce wciąż jeszcze raczkuje, ale pierwsze dane sprzedażowe są niezwykle obiecujące. Procent osób dokonujących zakupu bezpośrednio w social mediach wzrósł pomiędzy 4 kwartałem 2018 roku a 3 kwartałem 2019 z 13% do 21% ogółu kupujących w sieci.

Wszystkie platformy social mediowe kontynuują rozwój swojej oferty dla e-commerce co niewątpliwie wpłynie na dalszy wzrost ich udziału w rynku. Według raportu interaktywnie.com Polacy w 2019 roku wydali na zakupy w sieci średnio 2 781zł. Cały rynek e-commerce wart był 50 mld zł. Według szacunków w 2020 roku może on osiągnąć 70 mld, co ważne szacunki te nie obejmowały skokowego wzrostu zainteresowania e-commerce związanego z epidemią COVID-19.

Korzyści korzystania z Social Commerce

Istnieje kilka kluczowych korzyści z implementacji Social Commerce zarówno dla marki jak i kupujących.

Dla kupujących korzystanie z Social Commerce umożliwia łatwiejsze i szybsze dokonanie zakupu prezentując od razu interesujący produkt i prowadząc bezpośrednio do koszyka.

Strony Social Commerce są zdecydowanie lepiej dostosowane do urządzeń mobilnych co prowadzi do wyższej konwersji aniżeli w przypadku tradycyjnego sklepu.

Dzięki instalacji pixela właściciele sklepów mogą skuteczniej śledzić ścieżki dotarcia klientów do funkcji zakupowej i zoptymalizować je pod kątem zwiększenia konwersji.

Kolejną zaletą Social Commerce jest możliwość dotarcia do konkretnego kupującego i spersonalizowanie dla niego oferty na podstawie. Platformy Social Media zbierają ogromne ilości informacji o swoich użytkownikach, które możemy przekuć na konwersję w naszym sklepie.

Jak zacząć korzystanie z Social Commerce?

Pierwszym krokiem przy rozpoczęciu przygody z Social Commerce jest upewnienie się, że feed produktowy twojego sklepu jest dopasowany do wymogów platformy, z której zamierzasz korzystać.

Kilka rzeczy, o których musisz pamiętać:

  • Upewnij się, że obrazy mają rozmiary dopasowane do wymogów platformy. Typowe rozmiary stosowane przez popularne platformy social commerce to 1.91:1 oraz 500 x 500 px.
  • Stosuj ręcznie generowane opisy stworzone z myślą o twoich klientach.
  • Upewnij się, że feed zawiera informacje o stanie magazynowym produktów.

Sklep na Facebook i Instagramie

Liderem w branży social commerce jak można było się spodziewać jest Facebook.

Pierwszymi próbami wejścia na rynek social commerce były usługi Instagram Shopping oraz Instagram Checkout a ich testy zaczęły się ponad rok temu.

Jakkolwiek Instagram Checkout jest wciąż w formie zamkniętej Bety, Instagram Shopping i Sklep Facebooka są już otwarte i całkiem łatwe w uruchomieniu.

Pierwszym krokiem jest wgranie feedu produktowego do Business Managera.

Kiedy feed będzie załadowany sprawdź czy masz uprawnienia do uruchomienia Commerce Managera, to tam możliwe jest tworzenie i edycja kolekcji produktów oraz edycja wyglądu sklepu. Commerce Manager umożliwia również na zarządzanie magazynem i sprawdzanie zamówień.

Kiedy twoje kolekcje będą już stworzone, a sklep opublikowany będziesz mógł śledzić wykresy widoczności dla swoich produktów i ich poziom sprzedaży.

Na chwilę obecną Facebook i Instagram nie posiadają dodatkowych płatnych aplikacji Social Commerce.

Social Commerce – Co czeka nas w przyszłości?

Platformy wprowadzają wciąż nowe rozwiązania dostosowując się do oczekiwań marek. Rozwiązania te rodzą nowe trendy w Social Commerce jak i samym e-commerce.

Możemy spodziewać się wzrostu liczby opcji skracających ścieżkę zakupową dla klientów jak zwiększających CTR sklepów.

Jeśli odwróci się trend zmierzający do zablokowania dostępu do TikTok na dużych rynkach e-commerce, możemy się spodziewać, że również ta platforma włączy się w walkę o fragment rynku zakupów.

TikTok oferuje unikalne możliwości dla marek na nim obecnych i posiada grono bardzo aktywnych odbiorców, co może być kuszące dla sklepów kierujących ofertę do młodych i aktywnych osób, a te są w niemal każdej branży główną grupą konsumentów.

Jedno jest pewne. Social Commerce będzie kontynuowało swój wzrost udziału w rynku. Marki, które chcą wciąż generować wysokie przychody będą musiały się dostosować do tego trendu czy tego chcą, czy nie. Już teraz istnieje wiele sklepów, które w Social Commerce generują większe zyski od topowych marek mimo że nie są wcale rozpoznawalne poprzez ruch organiczny w Google.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!