W tym artykule poruszamy:
Jeśli zamierzasz coś znaleźć w Internecie, zapewne chcesz to „wygooglować”. Termin ten dowodzi, jak popularne u nas jest narzędzie giganta z Mountain View. Oczywiście Google ma swoich konkurentów – jednym z nich jest wyszukiwarka Bing. Co warto o niej wiedzieć? Czy ma znaczenie z punktu widzenia SEO w naszym kraju? Tego dowiesz się w tym artykule.
Wyszukiwarka Bing – krótka historia
Historia wyszukiwarki Bing sięga tak naprawdę roku 1998. To właśnie wtedy powstało MSN Search, czyli pierwsze narzędzie od Microsoftu służące do przeszukiwania raczkującego wtedy Internetu. Polegało ono na danych zapewnianych przez firmę Inktomi.
MSN Search przekształciło się w Windows Live Search w 2006 roku i w Live Search w 2007 roku. Ostatnia główna zmiana brandingu miała miejsce w 2009 roku – to wtedy powstał znany w obecnej formie Bing.
Bing i Google – techniczne aspekty pozycjonowania
Omawiane narzędzia bazują w zasadzie na podobnych założeniach – biorą pod uwagę content, strukturę linków oraz techniczne aspekty, aby ustalić, która strona zawiera najlepszą odpowiedź na wprowadzane zapytanie. Jeśli jednak przyjrzymy się im bliżej, można dostrzec, dlaczego widoczne w nich wyniki organiczne się różnią. Oto kilka przykładów:
- Przekierowania 302 nie są zalecane w przypadku optymalizacji pod Google. Bing interpretuje je jednak tak samo, jak przekierowania 301, dlatego nie doprowadzą one do problemów z crawlingiem.
- Bing preferuje oficjalne domeny najwyższego poziomu jak .edu i .gov. W wielu przypadkach Google uznaje jednak zwykłe, komercyjne witryny za tak samo wartościowe.
- Jeśli chodzi o Google, od 1 lipca 2019 roku indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych (mobile first indexing) jest domyślnie włączone dla wszystkich nowych witryn internetowych. Wyszukiwarka Bing nie ma jednak w planach wprowadzenia podobnego rozwiązania, gdyż woli utrzymywać taki sam indeks dla wszystkich witryn.
Bing i Google – wyszukiwanie
Jak wygląda samo korzystanie z wyszukiwarki Bing? Wyposażona jest ona w większość „funkcji smart”, które można znaleźć w Google. Obejmują one konwersję jednostek, lokalną pogodę, wyszukiwanie obrazem, czy panele organizujące informacje dotyczące znanych osób, miejsc, rzeczy itp. W narzędziu Microsoftu nie znajdziemy jednak niektórych funkcjonalności jak wyszukiwanie literatury naukowej, zorganizowanych danych finansowych i lotów.
Z drugiej strony wielu użytkowników wyszukiwarki Bing ceni sobie layout, który pozwala łatwiej przeglądać wyniki wyszukiwania z kategorii grafika i video. Ciekawy jest także system nagród Microsoftu, jednak nie jest on dostępny w Polsce.
Wyszukiwarka Bing – popularność
Bing odpowiada w Polsce za zaledwie 2,5% zapytań:

Lepsze wyniki wyszukiwarka notuje w krajach anglojęzycznych jak USA i Wielka Brytania, gdzie jego udział w rynku wyszukiwań wynosi odpowiednio 5,73% oraz 4,25%.
Bing czy Google – podsumowanie
Uwzględnianie Bing w SEO nie ma sensu, gdyż wyszukiwarka ta w naszym kraju jest bardzo niszowa. Jeśli jednak chciałbyś samemu z niej korzystać, stanowi ona jak najbardziej dobrą alternatywę dla Google.