Technologia Atom przy generowaniu Google Sitemap oraz Feedów RSS

Technologia Atom przy generowaniu Google Sitemap oraz Feedów RSS

19 listopada 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 10 min.

Mapy witryny oraz feedy RSS to obecnie elementy praktycznie każdej strony internetowej. Jak przy ich tworzeniu może pomóc nieco mniej znana technologia Atom? Tego dowiesz się w tym artykule.

Atom – czym jest?

Atom odnosi się do dwóch standardów webowych:

  • Atom Syndication Format – język XML używany do tworzenia feedów.
  • Atom Publishing Protocol (AtomPub lub APP) – prosty protokół oparty na HTTP służący do tworzenia i aktualizowania zasobów internetowych.

W tym artykule skupiamy się głównie na Atom Syndication Format, który to miał początkowo zastąpić RSS (Really Simple Syndication/Rich Site Summary), oferując lepszą zgodność z innymi standardami (m.in. XML) oraz dodając nowe elementy. Atom korzysta z rozszerzeń .atom oraz .xml.

Organizacja IETF (Internet Engineering Task Force) chciała, aby Atom stał się nowym standardem. Duże firmy jak Google wspierały tę decyzję, jednak obecnie większą popularnością cieszy się starszy format, czyli RSS. Stało się tak z następujących powodów:

  • RSS enclosure przyczyniło się w dużym stopniu do rozwoju podcastingu. Choć wiele aplikacji takich jak iTunes obsługuje Atom 1.0, to jednak RSS 2.0 pozostało preferowanym formatem.
  • Wiele witryn decyduje się na publikowanie swoich kanałów tylko w jednym formacie – w większości przypadków jest to RSS 2.0, tak więc dla Atomu nie ma już miejsca.
  • W terminologii branżowej pojęcie RSS stało się praktycznie synonimem dla feedów webowych. Zaczęto go używać w kontekście nie tylko RSS 2.0 i RSS 1.0, ale także w przypadku Atom. Na pewno przyczyniło się to do mniejszej rozpoznawalności tej technologii.

Atom i mapa witryny – o czym warto pamiętać?

Google obsługuje następujące formaty map witryn:

  • XML
  • RSS
  • mRSS
  • Atom 1.0

Istotna różnica pomiędzy nimi tkwi w tym, że sitemapy XML opisują cały zestaw adresów URL w obrębie danej witryny, podczas gdy kanały RSS/Atom dotyczą jedynie ostatnich zmian.

Z tego powodu należy zwrócić uwagę na poniższe kwestie:

  • Mapy sitemap XML są zazwyczaj duże, a rozmiar plików kanałów RSS/Atom jest mały, gdyż zawierają tylko najnowsze aktualizacje witryny.
  • Mapy witryny XML są pobierane rzadziej niż kanały RSS/Atom.

Dla optymalnego indeksowania warto jest korzystać zarówno z XML sitemaps, jak i kanałów RSS/Atom. Mapa witryny XML dostarczy Google informacji o wszystkich podstronach na Twojej witrynie. Z kolei feed Atom informuje o ostatnich aktualizacjach, co pomaga Google być na bieżąco ze świeżym contentem.

Oczywiście pamiętaj, że samo korzystanie z Google sitemap i feedów RSS nie gwarantuje natychmiastowego indeksowania tych adresów URL.

Feed Atom – o czym warto pamiętać?

Niewielkie kanały RSS/Atom powinny przekazywać informacje o najnowszych aktualizacjach strony. Jeśli z nich korzystasz, pamiętaj o następujących poradach:

  • Kiedy nowa strona zostanie dodana lub na tej istniejącej zostaną wprowadzone znaczące zmiany, zamieść w feedzie powiązany adres URL oraz datę modyfikacji.
  • Aby Google nie przegapił aktualizacji, feed RSS powinien zawierać wszystkie aktualizacje przynajmniej od ostatniego pobrania go przez Google. W tym celu warto skorzystać z WebSub. Narzędzie to będzie przesyłać zawartość Twojego kanału do wszystkich zainteresowanych podmiotów (czytników RSS, wyszukiwarek itp.) w szybki i efektywny sposób.

Atom i Google sitemap – podsumowanie

Obecnie XML oraz RSS to formaty wykorzystywane najczęściej w kontekście sitemap oraz feedów. Atom to teraz raczej niszowe rozwiązanie, z którego oczywiście można skorzystać, jeśli je preferujesz.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!